Jakub Forgács Rôzne Správy

Bláznivé DOBRODRUŽSTVO trojice rušňovodičov: Európu brázdili na vyše 30-ročnej Avii, FOTO

V rozhovore sa dočítate aj to, prečo postele tria kamarátov občas vyzerali ako „Turínske plátno“ či aké problémy im robili bosniacki colníci.

Ilustračný obrázok k článku Bláznivé DOBRODRUŽSTVO trojice rušňovodičov: Európu brázdili na vyše 30-ročnej Avii, FOTO
49
Galéria
Foto: Matej Pavlík / Zdroj: AVIA A21F - Balkán 2023

Do akých štátov ste počas svojho výletu zavítali a ako dlho trvala vaša cesta?

Odštartovali sme z medzinárodného zrazu Fiatov 126p na Balatone. Hneď počas prvého dňa sme prešli 750 km z Balatonu cez Bosnu a Hercegovinu až do Baru v Čiernej Hore. Počas druhého dňa sme prešli 650 km z Baru cez horský priechod Llogara v Albánsku až na grécku Lefkadu. To boli naozaj pálky, ale vtedy sme pochopili, že na tej Avii sa fakt jazdí celkom dobre. Z Fiatiek sme zvykli byť unavení podstatne viac. Po trojdňovej prestávke na Lefkade sme pokračovali cez Pyrgos do Kalamaty, odtiaľ cez Spartu do Atén, Termopyl a ďalej na sever, do Floriny. Grécko sme prešli skoro po obvode a nasledovalo jazero Ochrid v Severnom Macedónsku. Z Macedónska sme sa vrátili do Albánska a cez Čiernu Horu smerovali do Mostaru v Bosne a Hercegovine. Odtiaľ sme ešte zbehli do Chorvátska, kde nás čakala partia kolegov z roboty, s ktorými sme si tam užili bujaré štyri dni. Počas poslednej noci sme za 12 hodín nakoniec prišli až domov, do Zvolena, štandardne po diaľnici, ako každý dovolenkár. Celé to trvalo 17 dní a navštívili sme Maďarsko, Bosnu a Hercegovinu, Čiernu horu, Albánsko, Grécko, Severné Macedónsko a Chorvátsko, spálili sme asi 500 litrov nafty a prešli presne 5 002 km.

A čo technické problémy? Vyskytli sa nejaké na vašej vyše 5-tisíc kilometrovej tra­se?

Celou cestou sme sa báli, aby sa nám v kabíne nepokazil ventilátor.

Úplne prvý problém sme však mali hneď v prvý deň, v Sarajeve. Dostali sme defekt. Pochopili sme, že pneumatiky s dušou nemajú veľmi rady horúčavu, a tak sme od vtedy počas poludnia jazdili radšej iba okolo 80 km/h. Potom sa nám v Severnom Macedónsku odlomil výfuk a pri stúpaní zo Zadaru na Sveti rok v Chorvátsku nám vyvrela voda. Doliali sme asi tri litre a pokračovali sme ďalej. Celkovo sa Avia celkom dobre chladila a celou cestou sme mali teplotu motora okolo 70°C. Čo sa jej nepáčilo nad Zadarom, netušíme. Prešli sme bez problémov aj náročnejšie horské priechody.

Ako na vás reagovali ľudia či colníci v krajinách, ktorými ste prechádzali?

Ľudia si nás veľmi nevšímali. Stretli sme len málo Slovákov a miestni jazdili na Balkáne veľakrát aj na horších autách. Skutočný fanklub sme stretli až v Chorvátsku, kde nás začali ľudia zdraviť a vypytovať sa rôzne otázky.

Čo sa týka colníkov, najväčšie problémy nám robili Bosniaci.

Prvýkrát sme museli z auta všetko vyložiť a druhýkrát nám prehľadali ešte aj peňaženky. Tretíkrát sme zas museli vysvetľovať, že my s tou Aviou nevezieme žiadny náklad a podnik ČSAD už veľa rokov neexistuje. V ostatných krajinách nebol žiadny problém.

Plánujete s Dymovnicou aj ďalšie dobrodružstvá? Kedy a kam máte namierené?

Zatiaľ neplánujeme nič. Určite však ešte niečo podnikneme. Život je len jeden a treba si ho užiť. Celým týmto divadielkom sme okrem iného chceli tak, ako mnohé iné výpravy, navnadiť široké okolie ľudí, aby sa nebáli a vyrazili spoznávať svet. Netreba k tomu nič špeciálne. Stačí sadnúť, ísť a hlavne veľa nepremýšľať. Hoc aj na Avii. My sme tiež veľakrát nevedeli, čo robíme a sme tu. Živí, zdraví a opálení. Ja sa už teraz teším na svoj ďalší krčmový nápad.

Zábery z roadtripu AVIA A21F – Balkán 2023, nájdete v priloženej fotogalérii.

Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.

Ďalšie aktuálne správy

V OBRAZOCH: Trio kamarátov brázdilo Európu na vyše 30-ročnej Avii
49
Galéria
Foto: Matej Pavlík / Zdroj: AVIA A21F - Balkán 2023
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM