Nedeľná situácia bola extrémna. Nosko: Najväčší problém vidíme v čistení chodníkov
Problém podľa mesta nie je len v nedostatku ľudských kapacít na ručné zametanie. Chýba aj kvalifikovaná pracovná sila na obsluhu strojov a mechanizmov pre strojové čistenie.

Zimné obdobie sa v meste začalo 15. novembra a potrvá do 31. marca. „Počas týchto dní zabezpečujeme zimnú údržbu ciest a chodníkov a dispečing údržby je v stálej pohotovosti. Počas nedeľnej poľadovice boli od rána v teréne všetky mechanizmy, ktoré sú určené na posyp, no aj napriek tomu bol stav v uliciach vážny,“ uviedla hovorkyňa primátora Dominika Mojžišová.
„Čistenie ciest a chodníkov zabezpečovali kompetentní pracovníci počas celého dňa a s posypom pokračovali aj v noci. Postupovalo sa podľa poradia dôležitosti. Ako prvé boli posýpané tepnové komunikácie, spojovacie komunikácie s MHD, prístupové cesty k zdravotníckym zariadeniam, výjazdové trasy hasičských vozidiel a hlavné chodníky. Nasledovali prístupové a obslužné komunikácie, ktoré majú význam pre zásobovanie, dopravu z priemyselných závodov a pod. a medzi poslednými boli prístupové a obslužné cesty, ktoré majú význam prevažne len pre dopravu súkromnými prostriedkami,“ pokračovala Mojžišová.
„Dispečing údržby neustále sleduje stav na miestnych komunikáciách a všetky dostupné mechanizmy boli v plnom nasadení hneď, ako kalamitná situácia vznikla. Firma Ganz mala v uliciach päť strojov a spoločnosť Milan Smädo – MIS ďalších desať,“ hovorí vedúca Oddelenia údržby miestnych komunikácií a inžinierskych sietí Renáta Hláčiková.
Problém aj pre mechanizmy
„Poľadovica vznikla v ranných hodinách a aj napriek viacerým názorom na sociálnych sieťach by na základe našich skúseností posyp v predstihu situáciu nezachránil,“ uviedla ďalej Mojžišová.
„Počasie dokáže byť často silný súper, čo sa potvrdilo aj počas víkendu. V celom meste bola poľadovica a lepšie to nebolo ani vo vopred posypanej časti. Soľ zo studeného a suchého chodníka ľahko odfúkne, a preto v prvej fáze nemá zmysel vykonávať takúto prevenciu. Presvedčili sme sa o tom v nedeľu v Radvani, kde účinok na vopred posypanej komunikácii nebol viditeľný. Neskôr, na mokré chodníky to už, samozrejme, zmysel má,“ upresňuje Hláčiková.
„Aj pre mechanizmy v dobrom technickom stave bol terén náročný, pričom zmluvnému partnerovi vznikli v dôsledku poľadovice aj materiálne škody. V pondelok dopoludnia boli naše odborné útvary v teréne a monitorovali situáciu,“ povedala Mojžišová so slovami, že všetky cesty boli v pondelok posypané a vnútrobloky počas dňa dočisťovali.
Chýbajú ľudia
„Najväčší problém vidíme v čistení chodníkov. V teréne sú aj pracovníci, ktorí zabezpečujú ručné čistenie a schody čistia aj zamestnanci z Podniku medzitrhu práce – Šanca pre všetkých. Uvedomujeme si vážnosť situácie, a preto neustále hľadáme ďalšie personálne možnosti,“ hovorí primátor mesta Ján Nosko.
Ako dodala Mojžišová, problém nie je len v nedostatku ľudských kapacít na ručné zametanie. Chýba aj kvalifikovaná pracovná sila na obsluhu strojov a mechanizmov pre strojové čistenie.
Poľadovicu pocítili aj na bystrickom urgente. Sanitkou priviezli desiatky pacientov
Bystričania v sebe nezapreli zmysel pre humor: TOP hlášky o poľadovici v meste
