Minister po INCIDENTE so SAVOM na bystrickej škole: Situácia u nás je lepšia ako vo Fínsku
Podľa Štátnej školskej inšpekcie je akékoľvek narušenie bezpečného prostredia v školách pre žiakov stresujúce a má negatívny dosah i na kvalitu vzdelávania.
Dôležitosť prevencie
Učitelia nemôžu pri vstupe do školy kontrolovať všetky deti, majú to robiť ich rodičia. Tí sa majú so svojimi deťmi aj rozprávať. V súvislosti s incidentom na základnej škole (ZŠ) v Banskej Bystrici, pri ktorom žiačka nevedomky požila tekutý dezinfekčný prostriedok, to v stredu po rokovaní vlády uviedol dočasne poverený minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Ján Horecký.
Šéf rezortu školstva poukázal na to, že v súvislosti so šikanou v školskom prostredí sa organizujú nielen školenia, k dispozícii sú aj rôzne usmernenia, smernice, krízové opatrenia, krízový manažment či tímy, ktoré dokážu okamžite na zasiahnutú školu prísť. Avšak podľa jeho slov ide len o rámcové kroky. Pre Horeckého je oveľa dôležitejšia prevencia. Poukázal na to, že je potrebné posilniť spoluprácu s rodičmi.
„Najviac úrazov sa deje v domácnostiach, nie v školách. Napriek tomu, že máme každý deň 83-tisíc maloletých žiakov, v školách sa nám stane takáto nehoráznosť netolerovateľná, našťastie, len z času na čas,“ povedal šéf rezortu školstva. Nechce, aby si niekto myslel, že si učitelia nerobia v škole svoju prácu.
Horecký poukázal aj na to, že situácia v školách je na Slovensku lepšia ako napríklad vo Fínsku, s ktorým sa často porovnáme v kvalite vzdelávania. Upozornil, že práve v tejto severskej krajine sa na pôde škôl stalo viacero vrážd. Verí, že na Slovensku sa to nikdy nestane. Pozornosť upriamil aj na ďalšie vyspelé krajiny, kde sa v školskom prostredí deje vandalizmus a je tam prítomné aj násilie.
Podporný tím
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR pre TASR uviedlo, že v súvislosti so šikanou sú na školách možnosti pomoci a prevencie priamo od školských psychológov, špeciálnych pedagógov, sociálnych pedagógov až po celé školské podporné tímy. „Ideálne by bolo, ak by mala každá škola svoj podporný tím. Ale v niektorých lokalitách to tak stále nie je,“ skonštatovalo ministerstvo s tým, že pomoc a intervenciu poskytujú aj centrá pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie.
Za nesmierne dôležitú považuje rezort školstva v rámci prevencie šikany na školách prítomnosť odborných zamestnancov a iných podporných profesií. V tejto oblasti aktuálne pripravuje spustenie nového národného projektu financovaného z európskych zdrojov, pomôcť má udržať súčasné pozície školských podporných tímov, pedagogických asistentov a pomocných vychovávateľov v školách. „Zároveň aj školy, ktoré doteraz zapojené neboli, dostanú možnosť sa o financie uchádzať,“ dodalo ministerstvo.
Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.
Foto: ilustračné