Spoznali sme nové rebríčky slovenských škôl. V TOP 10 až dve bystrické ZŠ
Aktualizované rebríčky slovenských základných škôl sú vonku. Ako v hodnotení obstáli tie bystrické?
Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) zverejnil aktualizované rebríčky slovenských škôl, ktoré doplnili o najnovšie údaje. Vďaka tomu skompletizovali množinu ukazovateľov potrebných pre uzavretie hodnotenia škôl za šk. rok 2017/18. „Hodnotenie sme priradili všetkým školám, ktoré majú dostatočnú vzorku žiakov. Vypovedá o výsledkoch, ktoré dosahujú žiaci na jednotlivých školách, a na jeho základe vznikajú aj rebríčky,“ píše sa na webe INEKO.
Po aktualizácii rebríčkov obhájila medzi základnými školami (ZŠ) na celoslovenskej úrovni vedúcu pozíciu Základná škola na Krosnianskej 4 v Košiciach. Nasleduje Základná škola SSV, Skuteckého 8, Banská Bystrica a najlepšiu trojicu dopĺňa ZŠ Kollárova 2, Svätý Jur.
Do TOP 10 sa z bystrických škôl, okrem spomínanej ZŠ SSV s ratingom 9,3, dostala aj ZŠ Ďumbierska 13, Banská Bystrica. Tá v rebríčku obsadila šieste miesto s hodnotením 9,1.
Ak by sme sa pozreli len na ZŠ v Banskobystrickom kraji, potom tam patria Banskej Bystrici prvé dve miesta. Najlepšie hodnotenou školou v našom kraji je ZŠ SSV Skuteckého 8 pred ZŠ Ďumbierska 17. Vysoko v rámci kraja (v top 30) je tiež hodnotená ZŠ Spojová 14 na štvrtom mieste.
Poradie našich ZŠ v rámci Banskobystrického kraja (v TOP 30)
Najprv je uvedené poradie školy z Banskej Bystrice medzi všetkými ZŠ v našom kraji, nasleduje názov školy a jej hodnotenie.
- 1. ZŠ SSV Skuteckého 8, Banská Bystrica – 9,3
- 2. ZŠ Ďumbierska 17, Banská Bystrica – 9,1
- 4. ZŠ Spojová 14, Banská Bystrica – 7,9
- 8. ZŠ JGT Gaštanová 12, Banská Bystrica – 7,7
- 10. ZŠ Golianova 8, Banská Bystrica – 7,3
- 15. ZŠ Moskovská 2, Banská Bystrica – 6,8
- 20. ZŠ Pieninská 27, Banská Bystrica – 6,5
- 25. ZŠ Sitnianska 32, Banská Bystrica – 6,3
- 28. ZŠ Radvanská 1, Banská Bystrica – 6,2
INEKO upozorňuje, že tieto rebríčky komplexne nehodnotia kvalitu školy, ale informujú o výsledkoch žiakov. Výsledky vstupujúce do rebríčkov nezohľadňujú rozdiely medzi žiakmi jednotlivých škôl spôsobené inými faktormi, než je vzdelávací proces (napríklad rozdiely v sociálnom zázemí), nepokrývajú celý obsah vzdelávania a nemerajú ani pridanú hodnotu školy, čiže to, aké zručnosti a vedomosti škola v danom období odovzdala svojim žiakom.
Rebríčky tak nemusia plne vypovedať o kvalite školy, môžu však byť užitočným pomocným ukazovateľom pri výbere školy a najmä by mali pritiahnuť záujem verejnosti k diskusiám o kvalite škôl. Pre získanie presnejšieho obrazu by sa rodičia mali učiteľov pýtať na ďalšie uplatnenie absolventov, či už v prijímaní na vyšší stupeň vzdelávania alebo pri vstupe na trh práce. Dôležité sú aj informácie o účasti študentov na rôznych súťažiach, o technickom vybavení alebo o štruktúre predmetov.
Foto: ilustračné