Župa má platiť údržbu ciest 28 rokov cudzej firme
Firma Regionálne cesty, ktorú ako svoju dcérsku spoločnosť založila 28. októbra župná akciovka Banskobystrická regionálna správa ciest a ktorej väčšinovým, vyše 70-percentným majiteľom je od 1. decembra firma sídliaca v Londýne, má pre Banskobystric
Zabezpečuje jej to Rámcová zmluva o údržbe, pôvodne uzatvorená medzi
Banskobystrickým samosprávnym krajom a jeho 100-percentnou akciovkou
.Banskobystrická regionálna správa ciest, ktorej práva a povinnosti na
základe zmluvy z 25. novembra prešli z Banskobystrickej regionálnej
správy ciest na jej vtedy ešte 100-percentnú dcéru Regionálne cesty. Župa
si u teraz už väčšinovo súkromnej firmy Regionálne cesty musí údržbu
svojich ciest objednávať každoročne pod hrozbou pokuty vo výške
20 percent z celoročného úhrnu ceny prác a výkonov. Pre budúci rok by
táto pokuta bola 1,82 milióna eur.
Podľa Vladimíra Maňku, ktorý bol v novembri zvolený za nového
banskobystrického župana, je celé dianie od založenia firmy Regionálne
cesty nedôveryhodné a maximálne podozrivé. „Po svojom nástupe do funkcie
urobím všetko preto, aby sa do dalo zvrátiť. Verím, že sa to bude dať,“
povedal dnes pre agentúru SITA Maňka. Informoval tiež, že členovia dozornej
rady majú najneskôr v pondelok podať v tejto veci trestné oznámenie pre
podozrenie z porušovania zákonov.
Spoločnosť s ručením obmedzeným Regionálne cesty vznikla 28. októbra
ako 100-percentne dcérska firma akciovej spoločnosti Banskobystrická
regionálna správa ciest, ktorej 100-percentným akcionárom je
Banskobystrický samosprávny kraj. Ako časť župných poslancov upozornila
začiatkom novembra, o založení dcérskej firmy nevedeli členovia
predstavenstva ani dozornej rady Banskobystrickej regionálnej správy ciest,
poslanci sa o ňom dozvedeli náhodou z obchodného registra. Od 1. decembra
je novým, 70-percentným majiteľom Regionálnych ciest firma CENTRAL AND
EASTERN EUROPE INFRASTRUCTURE INVESTMENTS LIMITED, sídliaca v britskom
Londýne, pôvodná materská firma Banskobystrická regionálna správa ciest
zostala menšinovým vlastníkom. Od 28. novembra má firma Regionálne cesty
nového konateľa, k 8. decembru sa presídlila z Levíc do Bratislavy.
Župní poslanci Tatiana Štulrajterová, Peter Lačný a Jozef Šimko pre
agentúru SITA komentovali vstup britskej firmy do Regionálnych ciest ako
možné tunelovanie župnej firmy.
Funkciu valného zhromaždenia zastáva v Banskobystrickej regionálnej správe
ciest súčasný župan Milan Murgaš, keďže je štatutárnym zástupcom
samosprávneho kraja ako jediného akcionára tejto firmy. Rovnaké postavenia
mal aj vo firme Regionálne cesty, kým bola 100-percentnou dcérou
Banskobystrickej regionálnej správy ciest. Pre agentúru SITA Murgaš
8. novembra uviedol, že dôvodom, prečo si Banskobystrická regionálna
správa ciest založila dcérsku s. r. o. Regionálne cesty, je potreba oddeliť
údržbu ciest vo vlastníctve župy, ktorá zostane na starosti materskej
firme, od biznisu, čiže údržby komunikácií pre iné subjekty, čo má byť
úlohou dcérskej firmy. Pre médiá zdôrazňoval, že nová firma bude
zarábať pre svoju materskú, župnú firmu a takto sprostredkovane vlastne pre
župu. Jeho stanovisko k aktuálnej situácii sa nepodarilo získať, podľa
jeho asistenta Romana Lebedu je v zahraničí a z dovolenky sa vráti
14. decembra.
Župná Banskobystrická regionálna správa ciest má od 28. novembra nového predsedu a zároveň jediného člena predstavenstva – Karola Motusa z Levíc. Dozorná rada tejto firmy na štvrtkovom rokovaní skonštatovala, že jeho zvolenie mimoriadnym valným zhromaždením je neplatné, lebo bolo v rozpore s vtedy platnými stanovami. Dozorná rada zároveň zakázala predsedovi predstavenstva akékoľvek nakladanie s majetkom tejto firmy a zakázala aj uzatváranie akýchkoľvek obchodných zmlúv, z ktorých by Banskobystrickej regionálnej správe ciest vyplývala povinnosť plniť finančnými prostriedkami. Ako pre agentúru SITA uviedol podpredseda dozornej rady a zároveň župný poslanec Ladislav Kukolík, na základe poverenia dozornou radou dnes na príslušný súd podá návrh na predbežné opatrenie, aby súd znemožnil predsedovi predstavenstva nakladať s vecami a právami firmy. „Všetky zmeny, ktoré sa v Banskobystrickej regionálnej správe ciest udiali za posledné týždne, sú neštandardné, netransparentné a proti záujmom tejto firmy aj proti záujmom kraja. Máme podozrenie, že mohli byť porušené zásady hospodárenia s majetkom župy a aj zákony,“ povedal Kukolík. Rokovanie dozornej rady iniciovali zástupcovia zamestnancov Banskobystrickej regionálnej správy ciest. Tí zároveň informovali, že zamestnanci sú v neistote a pripravení na štrajk. Motus sa na rokovaní dozornej rady napriek pozvaniu nezúčastnil a ani jej neposkytol dokumenty, o ktoré ho žiadala. Bez ospravedlnenia sa na zasadnutí nezúčastnil ani predseda dozornej rady Ján Marcinek, riaditeľ župného úradu.
SITA