Obchvat Zvolena opäť na pretrase. Petícia proti trasovaniu R2 tunelmi a cez mesto
Výstavba rýchlostnej cesty R2 cez Zvolen očividne nebude až taká bezproblémová. Prečo iniciátori petície nesúhlasia s ponúknutými variantmi?
Na parkovisku v blízkosti svetelnej križovatky pod zvolenským sídliskom Sekier rozbehli v piatok petíciu proti výstavbe rýchlostnej cesty R2 cez Zvolen. Petícia má zároveň podporiť výstavbu severnej trasy, vedenej mimo mesta. Podpisovej akcii predchádzalo zhromaždenie občanov, ktorého sa zúčastnilo asi 200 ľudí.
Čítajte tiež: Varianty nevyhnutného obchvatu Zvolena sú známe. Mesto má však výhrady
Tri varianty
„Sme aj proti variantom trasovania cesty južne od Zvolena, pretože dôjde k tomu, že bude na dlhú dobu rozkopaná dôležitá Lučenecká cesta, sídlisko Sekier bude odrezané od centra, navyše, bude nutné búrať domy. Táto stavba bude okrem toho veľmi drahá,“ povedal poslanec Mestského zastupiteľstva vo Zvolene a jeden z iniciátorov petície Matej Snopko.
Členovia petičného výboru chcú, aby trasa išla severne od mesta, nie však pôvodným koridorom, čiastočne zasahujúcim do katastra kúpeľného mesta Sliač. Sliačania sa totiž pred dvoma rokmi proti tomuto trasovaniu postavili a cestu vedúcu územím, kde sa nachádzajú minerálne pramene, ministerstvo životného prostredia následne zamietlo.
Tri varianty riešenia cestného obchvatu Zvolena, ktoré dali impulz na spustenie petície, predstavili v uplynulých dňoch vedeniu mesta zástupcovia projektovej firmy. Nové trasovanie bolo nutné vyhotoviť po tom, ako inšpektorát kúpeľov a žriediel z Ministerstva životného prostredia SR zamietol navrhovaný variant vedenia obchvatu okrajom katastra mesta Sliač, kde by mohol narušiť úroveň podzemných liečivých vôd.
Ako uviedol hovorca Mestského úradu vo Zvolene Martin Svatuška, Zvolen obchvat nevyhnutne potrebuje. „Dopravná situácia na Lučeneckej ceste sa stáva čoraz zložitejšou,“ konštatoval.
Cesta pod zemou
Projektant navrhol ako jedno z riešení tunel popod terajšiu Lučeneckú cestu, alebo dva južnejšie umiestnené tunely, z ktorých jeden vedie popod Pustý hrad a druhý popod sídlisko Sekier, alebo variant, podľa ktorého by takmer celá cesta bola zakopaná pod zemou a viedla popod pohorie Javorie, čo je najjužnejšia možnosť.
„Očakávali sme najmä návrat k najvýhodnejšiemu severnému variantu, v ktorom by rýchlostná cesta viedla medzi Sliačom a Zvolenom. Žiaľ, nestalo sa, no určite sa ešte pokúsime vyvinúť tlak, aby sa tento stav prehodnotil,“ povedala pred niekoľkými dňami, po rokovaní primátorka Zvolena Lenka Balkovičová. K predloženým návrhom uviedla, že odborníci ich budú dôkladne skúmať. „Podzemný prieťah Lučeneckou cestou, teda variant, podľa ktorého by rýchlostná cesta viedla tunelom popod terajšiu cestu, znamená pomerne veľký zásah do terajšieho dopravného systému mesta. Taktiež musíme citlivo pozerať na situáciu Sekierčanov, cieľom je zlepšiť ich dostupnosť do centra mesta. Určite k nemu v tomto duchu sformulujeme nemálo pripomienok,“ dodala.
Čítajte tiež: Zvolen investoval státisíce eur do škôl a škôlok: Väčšinu zhltla prestavba jedinej