Zapotení mládežníci i súdruhovia v klobúkoch: Unikátne FOTO z čias veľkej slávy Trate mládeže!
Pred 66 rokmi o takomto čase finišovali práce na horskej železnici známej ako Trať mládeže. Pozrite si unikátne archívne fotografie plné budovateľského nadšenia i momentov z veľkolepej otváračky.
Pri spriemyselňovaní krajiny a plnení úloh prvej päťročnice mali veľký význam aj stavby mládeže. Prvou bola práve Trať mládeže z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice. Železničná trať tu už existovala, pôvodne slúžila pre potreby štiavnických baní. Dňa 6. októbra 1943 za vojnovej Slovenskej republiky začali budovať novú trať nahrádzajúcu úzkokoľajku s vozňami ťahanými legendárnou „Ančou“. Stavebné práce sa dokončiť nepodarilo – prerušilo ich Slovenské národné povstanie (SNP) a nemecká okupácia.
Povojnová stavba Trate mládeže sa oficiálne začala 5. apríla 1948. Typickú horskú železnicu stavali v zložitých terénnych podmienkach, bolo potrebné vybudovať 49 železničných a 32 cestných objektov. Trať dlhá 20,3 km prekonáva výškový rozdiel 266 metrov. Na uvedenom úseku museli vybudovať 1200 m dlhý tunel, dva mosty, tri viadukty, železničné stanice v Kozelníku, Banskej Belej, Banskej Štiavnici a zastávku v Banskom Studenci.
Ruku k dielu priložilo neuveriteľných 50 000 ľudí nielen z Československa, ale i Albánska, Alžírska, Anglicka, Bulharska, Francúzska, Indie, Maďarska, Nórska, Poľska, Rakúska a Ukrajiny.
Dielo, ktoré spojilo Hronskú Dúbravu a Banskú Štiavnicu dokončili 29. októbra 1949 po dvoch rokoch výstavby a práce a na druhý deň, 30. októbra ju slávnostne otvorili.
Od momentu, kedy bola slávnostne prestrihnutá stuha, onedlho uplynie 66 rokov. Pozrite si archívne fotografie z výstavby prvej stavby mládeže v krajine i momenty z otváracej ceremónie.