Rôzne Správy

Kremnická mincovňa predstaví novinku: Lákadlo pre každého zberateľa, FOTO

Minca pripomína plavbu prvého parníka po Dunaji. Pozrite, ako najnovší zberateľský kúsok vyzerá...

Ilustračný obrázok k článku Kremnická mincovňa predstaví novinku: Lákadlo pre každého zberateľa, FOTO
2
Galéria
Zdroj: TASR

Jubilejnému 200. výročiu plavby prvého parníka na Dunaji v Bratislave je venovaná strieborná zberateľská minca v nominálnej hodnote 10 euro, ktorú v utorok 22. mája predstavia o 14. hodine v Slovenskom technickom múzeu – Múzeu dopravy Bratislava.

Vyberali z deviatich návrhov

Ako informoval Milan Kubík z kremnickej Mincovne, š.p., pri príležitosti prvého dňa predaja tejto mince organizuje Mincovňa, Slovenské technické múzeum – Múzeum dopravy Bratislava a Národná banka Slovenska tradičné podujatie, počas ktorého bude minca predstavená zástupcami týchto inštitúcií.

Víťazný návrh akademického sochára Zbyňka Fojtů vzišiel z verejnej anonymnej súťaže, v ktorej odborná komisia vyberala z deviatich výtvarných prác od ôsmich autorov.

,,Na averze autor zdôrazňuje detailné zobrazenie technickej schémy fungovania parného stroja. Na reverze je dobre zvolená dobová veduta Bratislavy a v jeho dolnej časti je z nadhľadu zobrazený parník Carolina," priblížil Kubík.

Dvesto rokov od prvej plavby

V slovenských podmienkach mal Dunaj kľúčové postavenie v rozvoji vodnej dopravy. Po jeho prúde a to smerom na juh sa plavilo najmä drevo, železo a poľnohospodárske plodiny, v opačnom smere prevažoval orientálny tovar. Premávku lodí však do 19. storočia komplikovali rôzne problémy. Náročná bola plavba proti prúdu a loď museli ťahať z brehu ľudskou a zvieracou silou, viaceré úseky Dunaja neboli splavné pre nánosy a lodiarom hrozili prepady ozbrojených bánd.

,,Prelom v dejinách vodnej dopravy nastal v 19. storočí na pozadí rozvoja parného pohonu a systematickej úpravy vodných tokov. Plavba prvého parníka Carolina na Dunaji v Bratislave sa uskutočnila 2. septembra 1818 a dnes si pripomíname jeho 200. výročie," podotkol Kubík.

Vzdialenosť dolu riekou prekonal z Viedne do Prešporka za tri hodiny. Na druhý deň stovky obyvateľov a nadšencov zažili, ako parník aj s vlečným člnom predviedol plavbu dolu aj hore prúdom, urobil niekoľko obratov a na obed odplával smerom na Komárno a Pešť.

Parník Carolina navrhol Antal Bernhard a postavili ho vo Viedni. Drevený kolesový parník meral 15 metrov, bol široký 3,5 metra a mal výšku boku 2,3 metra. Mal výkon 24 konských síl a proti prúdu dokázal vliecť 45 ton nákladu. Týmto prvým parníkom sa na Dunaji odštartovala éra paroplavby a pokračovala založením Dunajskej paroplavebnej spoločnosti.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM