Kremničan Mišo toho zažil v oblakoch až-až: Živil sa ako steward a letel na stroji Indiana Jonesa!
Tú scénu z filmu Indiana Jones a posledná krížová výprava pozná azda každý. Okrem iného v nej vletí lietadlo do tunelu, odrazí si krídla a na konci tunelu vybuchne. Bol to samozrejme trik. Mišo Lysek si na tomto stroji zalietal. Pred tým si však splnil sen. Vo vzduchu má nalietaných 2000 hodín.

Pilatus P-2 je cvičné lietadlo pre pokračovací pilotný výcvik švajčiarskeho letectva. Prvý let toto lietadlo absolvovalo v roku 1945. V roku 2008 bolo na celom svete registrovaných 23 kusov, ktoré sa z času na čas objavujú na rôznych air-show a tiež vo filmoch s historickou tematikou. Michal si na ňom tento víkend užil let z Mladej Boleslavy do Prahy, kde momentálne žije. Prečítajte si rozhovor…
Ako si sa dostal k lietaniu na tomto stroji?
Jednoducho. Oslovil ma jeden môj známy zo Švajčiarska, ktorý okrem toho že
je pilot, je tiež šéf spoločnosti Alpine Aviator Company, ktorá organizuje
účasť historických lietadiel na rôznych air-show po celom svete. Sám sa na
nich tiež zúčastňuje a lietadlá predvádza.
Opíš nejaký zážitok z tohto letu
Zážitok je už len tento stroj vidieť. Keďže sa jedná o veterán,
konkrétne ten na ktorom som letel ja pochádza z roku 1947, podľa predpisov
je každý člen posádky povinný byť vybavený padákom pre prípad núdze.
Samozrejme že najväčší zážitok má človek zo samotného letu, ktorý bol
v mojom prípade spestrený prvkami akrobacie. A tiež to že práve ten stroj
v ktorom sedíte bol použitý v niekoľkých filmoch, medzi tie
najznámejšie patrí film Indiana Jones, kde pri známej scéne vletí do
tunelu a vybuchne.
Lietanie ti nie je cudzie. Z Kremnice si odišiel kvôli nemu. Ako
to celé dopadlo?
V minulosti som pracoval ako palubný sprievodca na veľkých dopravných
lietadlach typu Boeing 737. Prvá spoločnosť, pre ktorú som pracoval a
lietal po Európe, bohužiaľ pred niekoľkými rokmi skrachovala. Neskôr som
ešte lietal pre inú firmu. V lietadle som teda v posledných rokoch strávil
značnú časť života, približne 2000 letových hodín.
Čo teraz robíš?
Pracujem v reklame, vo voľnom čase sa venujem najmä hudbe a samozrejme
lietaniu, zatiaľ však iba pasívne.
Letušiek je zrejme viac. Mali ste „združenie“
stewardov?
Nie, takéto združenie sme nemali. A áno, letušiek je omnoho viac, no ak sa
ktorejkoľvek z tých letušiek opýtaš, či majú radi v posádke aspoň
jedného muža, stavím sa že každá odpovie kladne. V poslednom čase sú
zmiešané posádky zaužívaný trend, okrem iného aj vzhľadom
k stúpajúcej agresivite cestujúcich. Cestovať lietadlom už totiž v tejto
dobe môže skutočne každý.
Je ti za lietaním smutno?
Samozrejme. Hovorí sa že človek sa do letectva dostane ťažko, no ešte
ťažšie sa z letectva odchádza. Dovolím si povedať že to je až
nemožné, je to srdcová záležitosť. Letectvo je veľmi špecifický obor,
odlišný životný štýl, človek nevníma pracovné týždne, víkendy,
sviatky. Ak lietate, život ovplyvňuje najmä počasie a nemálo aj letecký
dispečing, ktorému ste stále viac-menej po ruke. Smútok za lietaním je ale
často kompenzovaný práve stretávaním sa s bývalými kolegami z letectva,
tak ako v prípade letu s historickým Pilatusom P-2.
