Barbara Dallosová Správy

Dopravcovia s jasným odkazom: Aj rok na opravu priechodu Kremnické Bane je pridlho!

Uzávierka hlavného ťahu pri Kremnici robí vrásky nielen obyvateľom, ale aj dopravným spoločnostiam. Odpoveď cestárov je jednoznačná.

Ilustračný obrázok k článku Dopravcovia s jasným odkazom: Aj rok na opravu priechodu Kremnické Bane je pridlho!
Zdroj: TASR

Ohlásené termíny rekonštrukcie úseku cesty I/65 Kremnica – Kremnické Bane a s tým spojená dlhodobá uzávera bude mať negatívny dosah na medzinárodné prepravné trasy, a teda aj samotné dopravné spoločnosti. Upozorňuje na to združenie ČESMAD Slovakia a jeho takmer 900 členských dopravných spoločností.

Čítajte aj: Na obchádzke Kremnických Baní sa zdržíte: Policajti hlásia aj prvú nehodu

Dopravcom stúpnu náklady

Ako sa píše v správe ČESMAD, plánovaná dlhodobá uzávera úseku cesty prvej triedy I/65 Kremnica – Kremnické Bane, vážne skomplikuje premávku nákladných vozidiel na medzinárodne významnej spojnici severu s juhom. Združenie preto žiada Slovenskú správu ciest o urýchlené konanie a nápravu kritickej situácie správcu komunikácie.

,,Pôvodná dvojročná lehota na rekonštrukčné práce bola síce po vyhlásení mimoriadnej situácie skrátená a oprava by tak mala trvať rok, čo je však stále neprijateľne dlho na opravu 1,5 kilometra cesty prvej triedy a vzniknutá situácia výrazne negatívne ovplyvní nielen regionálnu komerčnú dopravu, ale aj medzinárodnú," píše sa v správe.

Náhradné obchádzkové trasy pre vozidlá nad 3,5 tony znamenajú pre dopravné spoločnosti ďalšie zbytočné náklady, pretože predlžujú cestu po tejto frekventovanej trase minimálne o ďalších 50 kilometrov pri klasických prepravách cez horský priechod Šturec a 200 kilometrov pri prepravách nebezpečných vecí ADR cez horský priechod Vernár, alebo cez Handlovú a Prievidzu. To sa podľa dopravcov negatívne odrazí nielen na výrazne dlhšom čase prepravy, ale aj na nákladoch dopravcov na pohonné látky a mýtnych poplatkoch pre nákladné vozidlá.

ČESMAD bude žiadať urýchlenie

,,Časový harmonogram na úplnú opravu úseku považujeme za neakceptovateľný a od Slovenskej správy ciest budeme žiadať urýchlené konanie pri opätovnom odovzdaní do užívania. Opakuje sa tu tak situácia z Oravy, na ktorú opäť najviac doplatia práve dopravné spoločnosti a ich nákladné vozidlá, ktoré musia využívať dlhé obchádzkové trasy. A to aj napriek tomu, že do štátnej kasy prispievajú nielen mýtnymi poplatkami, ale aj vysokými daňami z motorových vozidiel. Tieto prostriedky by sa mali prioritne využívať na obnovu cestnej infraštruktúry, aby tak už v budúcnosti nedochádzalo k podobným krízovým situáciám," pripomína generálny tajomník združenia ČESMAD Slovakia Pavol Reich.

Okrem tohto negatívneho dosahu tiež dôjde k zvýšenej premávke na obchádzkových trasách, čo negatívne ovplyvní plynulosť a bezpečnosť premávky. Pri vysokej intenzite vozidiel je vyššia pravdepodobnosť vzniku dopravných nehôd. Preto je podľa ČESMAD Slovakia dôležité odstrániť toto riziko čo najskôr a nie až v plánovaných termínoch.

Cestári: Nemôžeme pustiť osobnú, nie ešte nákladnú dopravu

Ako na slová dopravcov reagovala hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SSC) Zuzana Hromcová, úsek zmapovali odborníci a rozsah poškodení je vysoký.

,,Odborníkmi bolo konštatované, že poškodenie cesty je takého rozsahu, že nie je možné po trase cesty pustiť verejnú premávku. Ani osobnú, nie ešte ťažšiu nákladnú dopravu. Pri prípadnom ďalšom výdatnejšom daždi hrozí odtrhnutie vozovky a preto z hľadiska bezpečnosti je uzávierka cesty nevyhnutná," vyjadrila sa pre Žiar24 Hromcová.

Samotná oprava bude podľa SSC trvať minimálne rok a ich snahou je spojazdniť tento horský prechod do budúcej zimy (2017/2018).

,,Momentálne sa spracovávajú projektové riešenia a pripravujú sa podklady na skrátené verejné obstarávanie, tak aby sa čo najrýchlejšie mohlo začať so stavebnými prácami na odstraňovaní následkov havárie," dodala na záver hovorkyňa.

Čítajte tiež:

Mimoriadna tlačovka s ministrom: Cestu pri Kremnici si beriem pod patronát, VIDEO

Kamionista (32) z Konga v nezávideniahodnej pozícii pri Krahuliach: Čo sa dialo?

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR/Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM