Škaredú zeleninu a ovocie predávajú už aj Česi. Pridajú sa aj naše reťazce?
Pred dvoma rokmi prišli Francúzi s riešením ako neplytvať potravinami. Napohľad “škaredé“ kusy ovocia a zeleniny predávajú lacnejšie.
Zastavme plytvanie! S týmto sloganom vyhlásil v lete 2014 francúzsky hypermarket vojnu zbytočnému vyhadzovaniu nezávadných, no napohľad nevábnych kusov zeleniny či ovocia. Intermarché je pritom jeden z najväčších obchodných reťazcov v krajine galského kohúta.
Nezmyselnosť zákonov
Každá krajina má svoje pravidlá. Do nich z času na čas zasahujú euroúradníci, ktorých “trápi“ zakrivenie banánov či veľkosť uhoriek. Vinou často nezmyselných predpisov končia v koši absolútne nezávadné potraviny.
Každý rok je 300 miliónov ton (!) potravín zlikvidovaných, pričom jednu štvrtinu tohto plytvania tvorí práve ovocie a zelenina.
Čítajte aj: Žlté zlato z poľa: Je pravda, že sa z kukurice priberá?
Intermarché sa rozhodol pre radikálny krok – s prívlastkom “škaredý“ začal ponúkať aj takéto ovocie a zeleninu, ale za nižšiu cenu. Mnohé kusy sa poškodia pri zbere, ako píše Intermarché, ide až o 40 percent francúzskej produkcie. Alebo sa jednoducho nerozhodnú vyrásť podľa predstáv úradníkov. “Dvojnohá mrkva“ či hrboľatý zemiak pritom nestrácajú nič na svojej kvalite ani chuti.
Záujem kupujúcich
Ovocie a zeleninu podrobili netradičnému testovaniu. Vedúci predajne dali škaredým kusom čestné miesto – vystavili ich tam, kde inak predávajú “pekné“ kusy.
Čítajte aj: Zabudnuté ovocie: Moruša je súčasť čínskej medicíny s mnohými účinkami
Stánok mal za úlohu prilákať ľudí. Cena bola nižšia o 30 percent oproti štandardnej. Navyše, ľudia mohli ochutnať rôzne ovocné a zeleninové šťavy. Výsledok? Stopercentná úspešnosť predaja! Zjedlo sa 160 litrov škaredej mrkvovej polievky a vypilo čerstvej škaredej šťavy z 500 kilogramov pomarančov.
Už aj Česi
Druhú šancu dali potravinám neštandardných tvarov aj naši susedia. Obchodný reťazec Penny Market zaradil škaredú zeleninu a ovocie do bežnej ponuky. Predaj podporil aj kampaňou v letáku:
"Mrkva nemusí byť krásna, aby z nej bola skvelá sviečková. Dajte šancu zelenine, ktorá je viac poctivá než krásna.“
"Vzhľadom na to, že sortiment ovocia a zeleniny nakupujú tri štvrtiny Čechov v supermarketoch, chceme týmto krokom zdôrazniť kvalitu produktov a tiež to, že ich rozmanité tvary nemajú vplyv na ich chuť či kvalitu,“ vraví reťazec, ktorý citoval denník N.
Bude aj u nás?
A aký je postoj našich reťazcov? Tie sa opierajú o platnú legislatívu, avšak predaj neforemných plodín by bol možný aj v predajniach na Slovensku. Denníku N to potvrdil inšpektor Štátnej veterinárnej a potravinovej správy pre čerstvé ovocie a zeleninu Juraj Vranka.
Podľa neho však existuje kategória plodín, na ktoré sa vzťahuje smernica Európskej únie a nemali by sa dostávať do predaja v inej ako obvyklej a všeobecne známej podobe.
Čítajte aj: Slovenské ovocie zdražie. Nahradí ho poľské a priplatíme si najmä za jablká
Šéf Ovocinárskej únie Marián Varga by privítal, ak by sa ovocie, pri ktorom došlo počas dopestovania k odchýlkam na vzhľade, dostalo do predajní. Ovocinári už minulý mesiac bili na poplach, úroda po tohtoročných mrazoch je biedna. Jablká, hrušky či slivky budeme dovážať z Poľska.
Veľkú časť úrody zlikvidovali mrazy úplne, no tie, ktoré majú nedostatky na kráse, no ich kvalita tým neutrpela. "Po nutričnej stránke im nič nie je, ale ak krása rozhoduje, do predajní sa nedostanú,“ povedal denníku Vargu. Aj keby možno o takéto plody záujem u nás bol, zatiaľ obchodné reťazce s ich predajom nerátajú.