Správy

OPUSTENÁ železničná trať ZMENÍ účel: Dočkáme sa ďalšej CYKLOTRASY

Transformácia je možná na základe novely zákona o dráhach, ktorá umožňuje dočasné využitie neprevádzkovaných dráh pre účely nemotorovej dopravy.

Ilustračný obrázok k článku OPUSTENÁ železničná trať ZMENÍ účel: Dočkáme sa ďalšej CYKLOTRASY
Zdroj: BBSK

Nevyužívané železničné trate na Slovensku získavajú nový význam. Vďaka spolupráci Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), regiónov a samospráv sa z pôvodných železničných koridorov stávajú bezpečné a moderné cyklotrasy. Ide o ekologické riešenie, ktoré podporuje udržateľnú mobilitu a zároveň zachováva historické stopy železničnej infraštruktúry.

V prospech zdravia a mobility

Ako informovala hovorkyňa ŽSR Petra Lániková, transformácia je možná na základe novely zákona o dráhach, ktorá umožňuje dočasné využitie neprevádzkovaných dráh pre účely nemotorovej dopravy. „Ako železničiarovi mi srdce krváca, keď dochádza k rušeniu trate, ale ak zostáva línia zachovaná a slúži verejnosti v prospech zdravia, mobility a budúcnosti, považujem to za správne riešenie,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik.

ŽSR vypracovali vlastný manuál postupov, ktorý usmerňuje právne, technické a majetkové procesy potrebné na realizáciu cyklotrás na železničných pozemkoch. Cyklotrasy môžu vzniknúť na základe nájomnej zmluvy, vecného bremena alebo, v prípade trvalo zrušených tratí, aj kúpou pozemkov a pôvodných konštrukcií.

Nové cyklotrasy

Jedným z príkladov je cyklotrasa Piešťany – Vrbové, ktorá vznikla na úseku pôvodnej trate č. 103. Na takmer 7,6 kilometroch v súčasnosti vedie cyklotrasa spájajúca Vrbové, Krakovany a Trebatice s Piešťanmi. Výstavba sa začala vo februári 2024 a projekt sa aktuálne nachádza v kolaudačnej fáze. Za projektom stojí Združenie Zelená cesta.

Ďalším príkladom je cyklotrasa medzi Poltárom a Rimavskou Sobotou. Banskobystrický samosprávny kraj tu vybudoval približne 30 kilometrov dlhú trasu na mieste bývalej železnice z roku 1913. Cyklistom ponúka prejazdy cez mosty, tunel aj výhľady do prírody Novohradu.

Projekt Štiavnická Anča

V prípravnej fáze je aj projekt Štiavnická Anča, cyklotrasa medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou.

Momentálne je vyznačená v teréne s využitím poľných a lesných ciest, pričom čaká na ďalšie povoľovacie kroky. „Recyklácia železničných koridorov na cyklocesty je nielen udržateľným riešením, ale aj krásnym spôsobom, ako uchovať historické stopy železníc a vdýchnuť im nový život,“ dodala Lániková.

Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.

Foto: ilustračné

Ďalšie aktuálne správy

Zdroj: SITA
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM