Železnice v našom regióne vypravia viac vlakov: Ktoré trasy posilnia?
Od decembra tohto roku by malo po slovenských koľajniciach jazdiť viac vlakov ako v súčasnosti. Posilnené by mali byť spoje aj v našom regióne a na významných železničných trasách, by mali vlaky premávať počas "špičky" každú hodinu a mimo nej každé dve hodiny.
Denne o 26 vlakov viac
Štát sa chystá od pravidelnej zmeny cestovného poriadku pridať na nasledujúci rok nové spoje či zahustiť tie súčasné. „Ak by sme navýšenie prerátali na počet dní a počet vlakov, každý deň bude v priemere premávať o 26 vlakov viac,“ vyčíslil minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). Celkovo chystá štát posilniť výkony, ktoré pre neho zabezpečuje osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), o 480.000 vlakokilometrov. V súčasnosti štátna firma prevádzkuje výkony v objeme približne 29 miliónov vlakových kilometrov. To bude však znamenať aj navýšenie platby pre dopravcu. Za rok 2013 je pritom pre ZSSK plánovaná suma 197,6 milióna eur. „Krytie zvýšených nákladov si budeme uplatňovať pri príprave štátneho rozpočtu na rok 2014,“ podotkol hovorca ministerstva Martin Kóňa.
Nový cestovný poriadok
Nový cestovný poriadok s posilnenými výkonmi sa má podľa rezortu dopravy sústreďovať na rovnomernú železničnú obsluhu počas celého dňa. Vo významných spádových centrách by tak mali vlaky premávať počas „špičky“ každú hodinu a mimo nej každé dve hodiny. Posledný vlak by mal jazdiť po 20.00 h, prípadne po 22.00 h.
Posilnené spojenia
Z pridaných 480.000 vlakokilometrov má byť približne 170.000 použitých na kompletizáciu rýchlikového spojenia medzi Slovenskou a Českou republikou v úseku zo Žiliny cez Púchov po Horní Lideč. Namiesto súčasných štyroch rýchlikov ich má denne premávať šesť.
Stredné Slovensko
V prípade stredného Slovenska sa má nárast výkonov použiť na
taktovú dopravu napríklad z Fiľakova po Tisovec, či z Lučenca do
Utekáča alebo z Brezna do Banskej Bystrice. Na západe má byť posilnená
doprava na trati z Nitry cez Topoľčany po Prievidzu.
Severné Slovensko Zvyšnými výkonmi sa posilnia ďalšie spoje. V regióne severného Slovenska to bude najmä dobudovanie taktovej dopravy na úsekoch z Nového Mesta nad Váhom po Trenčín, zo Žiliny po Rajec, Čadcu alebo Liptovský Mikuláš.
Východné Slovensko V regióne východného Slovenska sa má dobudovať taktová doprava najmä na trasách z Košíc do Štrby, tiež do Lipian či Čiernej nad Tisovu. Ale aj z Prešova do Humenného a Bardejova, či z Popradu do Starej Ľubovne.