Aká bola zima z pohľadu CESTÁROV? Snehu bolo menej, prečo NEUŠETRILI?
Z pohľadu vývoja počasia nebola táto zima zvlášť výnimočná alebo extrémna. Dominovali extrémne krátkodobé poľadovice, výrazné husté sneženie a nárazový vietor.
Banskobystrická regionálna správa ciest (BBRSC) zabezpečovala zimnú údržbu na cestách I., II. a III. triedy v Banskobystrickom samosprávnom kraji (BBSK) v celkovej dĺžke 3033 kilometrov. Po kraji jazdilo spolu 209 kusov špeciálnych vozidiel určených na údržbu. TASR o tom v pondelok informovala manažérka pre komunikáciu spoločnosti BBRSC v Banskej Bystrici Martina Straková.
Extrémy počasia
Na cestách II. a III. triedy krajskí cestári vykonali pluhovanie ciest v celkovej dĺžke takmer 37-tisíc kilometrov a posyp v dĺžke vyše 123-tisíc kilometrov. Zimná sezóna mala 118 mrazových dní, 86 zrážkových a 63 snehových dní. BBRSC spotrebovala 10 700 ton chemického posypového materiálu a skoro 27 600 ton štrku v hodnote viac než dva milióny eur. Počas 118 výkonových dní vozidlá údržby najazdili zhruba 500-tisíc kilometrov a spotrebovali takmer 250-tisíc litrov nafty a benzínu. Zimnú sezónu 2022/2023 ukončili 1. apríla.
„Z pohľadu vývoja počasia nebola táto zima zvlášť výnimočná alebo extrémna. Dominovali extrémne krátkodobé poľadovice, výrazné husté sneženie a nárazový vietor. Pohotovosť, promptnosť a dobrá organizácia BBRSC bola na cestách BBSK neustále prítomná, aby sa zabezpečila zjazdnosť ciest, bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky,“ zhodnotil predseda Predstavenstva BBRSC Martin Turčan.
V zmysle operačného plánu sú cestári povinní zabezpečiť zmiernenie následkov počasia v zimnom období na cestách I. triedy do troch hodín, na cestách II. triedy do šiestich a na cestách III. triedy do deviatich hodín v závislosti od priorít.
Viac o tom, prečo boli náklady porovnateľné s predchádzajúcimi sezónami