Večerné bohoslužby pripomínajú Ježišovu Poslednú večeru: Prečo je Zelený štvrtok zelený?
Katolíci, evanjelici a ďalší kresťania vstúpili Kvetnou nedeľou (25. marca) do Veľkého alebo Svätého týždňa. Poslednú večeru slávil Ježiš so svojimi učeníkmi na Zelený štvrtok.
Na Zelený štvrtok, večer po svätej omši na pamiatku Pánovej poslednej večere s učeníkmi, sa začne v katolíckej cirkvi tzv. Veľkonočné posvätné trojdnie alebo triduum.
Na Zelený štvrtok si veriaci pripomínajú ustanovenie sviatosti kňazstva a Eucharistie. V tento deň predpoludním sa v jednotlivých diecézach Slovenska už tradične konajú sväté omše, ktoré slúžia biskupi so všetkými kňazmi svojich diecéz. Sú to omše svätenia olejov, známe ako Missa chrismatis, a konajú sa na pamiatku ustanovenia sviatosti kňazstva.
Obrad umývania nôh
Poslednú večeru slávil Ježiš so svojimi učeníkmi na Zelený štvrtok. V tento večer ustanovil sviatosť kňazstva a Eucharistie, resp. premenil chlieb a víno na svoje telo a krv.
„V minulosti v tento deň gazdovia a gazdiné štrngajúc zväzkom kľúčov obišli dvor, aby zahnali hlodavce. hospodári obchádzali pole a škodcov odháňali búchaním cepmi o zem. ľudia triasli počas zvonenia zvonov stromami, aby narástlo veľa ovocia,“ uviedla etnologička a historička Katarína Nádaská.
Túto udalosť pripomína počas dňa večerná svätá omša, ktorá je známa aj obradom umývania nôh 12 mužom. Je to symbol úcty a pokory voči blížnemu. Obrad pochádza z čias svätého Gregora Veľkého, ktorý denne hostil 12 žobrákov.
Apoštoli zaspali
Na Zelený štvrtok večer prestávajú v kostoloch zvoniť zvony ako znak spoluúčasti s utrpením Krista. Ich zvuk sa opäť ozve až na slávnostnú Glóriu počas vigílie vzkriesenia na Bielu sobotu a namiesto nich sa používajú rapkáče.
Veriaci si pripomínajú Pána Ježiša ako v Getsemanskej záhrade bdie v modlitbe. Apoštoli od únavy zaspali a Ježiš zostal celkom sám, opustený. Túto skutočnosť symbolizuje nielen otvorený prázdny svätostánok v kostoloch, zhasnuté svetlo pred ním, ale aj obnažovanie oltárov a odnášanie všetkých predmetov z nich.
V evanjelických kostoloch po celom Slovensku sa v Zelený štvrtok popoludní a večer konajú služby Božie na pamiatku ustanovenia sviatosti Večere Pánovej.
Veriaci prichádzajú na služby Božie spojené s vysluhovaním Večere Pánovej. Aj takto si pripomínajú udalosť, keď Ježiš Kristus počas poslednej večere so svojimi 12 učeníkmi ustanovil sviatosť Večere Pánovej.
„Zvykom bolo umývať sa v studenej vode, aby sa človek zbavil pieh alebo vyrážok. Rozšírené boli obyčaje spojené s magickou ochranou proti zlým silám a chorobám. Gazdovia pustili dobytok prvý raz v roku na pašu. Koňom sa uväzovali do hrivy a kravám na rohy červené stužky proti urieknutiu. Pôst sa blížil k vyvrcholeniu a počas zeleného štvrtka sa pripravovali len zeleninové jedlá, na južnom Slovensku napríklad cestoviny,“ približuje tradície predkov Nádaská.
Veľkú noc, teda Paschu, slávia veriaci pravoslávnej cirkvi o týždeň neskôr. Dôvodom je výpočet podľa starobylých kánonov. Stáva sa, že sviatky slávia v rovnakom termíne spolu so západnými kresťanmi. Termín Paschy sa vypočítava podľa jarnej rovnodennosti, splnu mesiaca a židovského Pesachu.
Ilustračné foto, TASR