Správy

Podarí sa ZACHRÁNIŤ Čiernohronskú železnicu? Pomôcť má ZBIERKA aj sviatočné JAZDY

Kedysi najväčšia lesná železnica na Slovensku, nazývaná Kráľovná lesných železníc, je národnou kultúrnou pamiatkou. Aktuálne jej však hrozí finančný zánik.

Ilustračný obrázok k článku Podarí sa ZACHRÁNIŤ Čiernohronskú železnicu? Pomôcť má ZBIERKA aj sviatočné JAZDY
Zdroj: TASR/Ján Krošlák

Sviatočné jazdy Čiernohronskej železnice (ČHŽ), ktoré odštartovali v závere vlaňajšieho roka, pokračovali aj v novom roku. V sobotu a v nedeľu premával vláčik na trase Čierny Balog – Vydrovo, Čierny Balog – Šánske a aj z Čierneho Balogu na Dobroč. Jazda tam a späť trvá vždy 50 minút. TASR o tom informovala ČHŽ a pripomína, že vagóniky sú vykurované.

Pomáha zbierka

Kedysi najväčšia lesná železnica na Slovensku, nazývaná Kráľovná lesných železníc, je národnou kultúrnou pamiatkou a jedným zo siedmich divov Banskobystrického samosprávneho kraja. Prevádzkuje ju nezisková organizácia ČHŽ spolu so štyrmi obcami Mikroregiónu Čierny Hron – majiteľmi pozemkov a budov. Aktuálne jej hrozí finančný zánik.

„Nevzdávame sa a rozhodli sme sa požiadať všetkých prajných ľudí o pomoc formou internetovej zbierky na donio.sk. Podporiť nás môžete aj tak, ak sa prídete povoziť v našich sviatočných vláčikoch,“ uvádza ČHŽ na webe. K výzve o pomoc pri záchrane jedného z horehronských unikátov sa pridáva aj Oblastná organizácia cestovného ruchu Región Horehronie.

Finančné problémy

„Posledné dva roky spôsobili železničke vážne finančné problémy. Tie nám neumožňujú cez zimu vykonať všetky potrebné opravy a revízie tratí, mostov, kotlov parných lokomotív, vozňov i budov a ani uhradiť trvalé čo i len najnutnejšie platby za energie a celkovú každomesačnú réžiu železničky. Pred sezónou nebudeme mať financie ani na zakúpenie uhlia, dreva a nafty pre lokomotívy. Hrozí, že v tomto roku naša železnička stíchne. Pre prežitie zimy a spustenie letnej prevádzky potrebujeme sumu 85-tisíc eur,“ vysvetlila ČHŽ.

Železnička, postavená v roku 1908, mala byť kedysi odsúdená na zánik. Tisícky dobrovoľníkov ju pred 40 rokmi zachránili pred zabudnutím. Dnes ako jedna z posledných lesných úzkorozchodných železníc na Slovensku predstavuje technický klenot svetového významu.

Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.

Foto: ilustračné

Ďalšie aktuálne správy

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM