Novinka na trati pri Bystrici: Má nové zabezpečovacie zariadenia
Nové zabezpečovacie zariadenie je navrhnuté a realizované tak, že zo stanice Uľanka je ovládaná aj železničná stanica Kostiviarska a v prípade potreby je možné obe tieto stanice ovládať aj zo stanice Banská Bystrica.
Na konci augusta boli do predčasného užívania úspešne odovzdané nové zabezpečovacie zariadenia na úseku železničnej trate Banská Bystrica – Dolná Štubňa. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) aktivovali staničné zabezpečovacie zariadenie v stanici Uľanka a Kostiviarska a tiež traťové zabezpečovacie zariadenie medzi týmito stanicami a v úseku Uľanka – Harmanec Jaskyňa. Informoval o tom hovorca ŽSR Michal Lukáč.
„Taktiež bolo úspešne aktivované diaľkové ovládanie zabezpečovacieho zariadenia v úseku Banská Bystrica – Uľanka, vrátane nákladiska Dolný Harmanec. Zároveň došlo k úspešnej úprave traťového zabezpečovacieho zariadenia v stanici Banská Bystrica a medzi stanicami Banská Bystrica a Kostiviarska,“ pokračoval Lukáč.
Ako ďalej uviedol, momentálne finišujú posledné dokončovacie práce na stavbe tak, aby mohli byť zariadenia v najbližších týždňoch odovzdané do trvalého užívania. Súčasťou stavby je aj vybudovanie elektrického ohrevu výhybiek a vonkajšieho osvetlenia vrátane diaľkového ovládania. „Novinky výrazne prispejú k bezpečnosti dopravy na daných úsekoch. Už na jar tohto roka pritom došlo zo strany manažéra infraštruktúry k obnove štyroch výhybiek v tejto oblasti,“ doplnil Lukáč.
Železničná stanica Uľanka leží na trati Banská Bystrica – Dolná Štubňa. Ide o náročnú horskú trať, ktorá prekonáva horský masív medzi Banskou Bystricou a Turčianskou kotlinou. Dĺžka trate je viac ako 40 km a z toho takmer 13 km vedie cez celkom 22 železničných tunelov. Železničný zvršok na trati bol obnovený v 90. rokoch minulého storočia, s výnimkou výhybiek v niektorých železničných staniciach.
„Najhoršia situácia v technickom stave výhybiek bola na vrútockom zhlaví v železničnej stanici Uľanka. Obnova výhybiek však bola podmienená aj komplexnou rekonštrukciou dožitého elektromechanického staničného zabezpečovacieho zariadenia. Nové zabezpečovacie zariadenie je navrhnuté a realizované tak, že zo stanice Uľanka je ovládaná aj železničná stanica Kostiviarska a v prípade potreby je možné obe tieto stanice ovládať aj zo stanice Banská Bystrica,“ dodal Lukáč.
Foto: ilustračné