Marcel Páleš Správy

Diskusia o budúcnosti MHD v Bystrici: Pozrite si to najdôležitejšie....

Čo sa má zmeniť, aby Banská Bystrica bola opäť mestom pre ľudí a nie pre autá? Na diskusii v stredu popoludní načrtli nové smerovanie MHD v meste zástupcovia Občianskej cykloiniciatívy a SAD Zvolen...

Ilustračný obrázok k článku Diskusia o budúcnosti MHD v Bystrici: Pozrite si to najdôležitejšie....
Foto: Marcel Páleš / Zdroj: Dnes24.sk

Na záverečnú diskusiu mali vplyv predchádzajúce vstupy najmä od Andrey Štulajterovej z Občianskej cykloiniciatívy, ktorá hovorila na tému Prečo alternatíva?, a po nej nasledujúceho Mareka Modranského zo SAD Zvolen s príspevkom na tému rozvoja ekologickej dopravy vo vzťahu k verejnej doprave.

Využívanie MHD by riešilo aj problém parkovania

V úvode stretnutia Andrea Štulajterová priblížila súčasnú dopravnú situáciu a odôvodnila zámer alternatívneho riešenia. Do dopravy sa totiž každoročne investujú nemalé financie, ktoré by po znížení využívania individuálnej automobilovej dopravy mohli byť využité na niečo iné. „Na svete je približne 1 miliarda áut, pričom ročne prejazdia okolo 6 triliónov kilometrov. Mestá pre ľudí sa tak zmenili na mestá pre autá a bežným problémom je nielen parkovanie. Napríklad v Sásovej,“ uviedla Štulajterová.

Podľa nej sú potrebné trvalé opatrenia na miestnej, regionálnej a národnej úrovni, tiež plánovanie trvalo udržateľnej mobility v meste, zmena legislatívy a osveta. Aj preto sa v druhej polovici stretnutia otvorila diskusia, ktorá mala byť priestorom pre konkrétne vyjadrenia k problémom bystrickej MHD.

Štulajterová pripomenula ako názorný príklad ekologickosti nedávny hromadný počin. V závere Európskeho týždňa mobility, na svetový deň bez áut, sa totiž pred banskobystrickým Barbakanom konalo netradičné fotenie. Jeho cieľom bolo vytvorenie série obrázkov, ktoré by dokumentovali, aký rozsiahly priestor dokážu v mestských uliciach zabrať tri druhy dopravy.

Zdvojnásobia počet cestujúcich MHD?

Svojím vstupom záverečnú diskusiu podnietil aj Marek Modranský zo Slovenskej autobusovej dopravy Zvolen. Ten okrem iného predstavil aj cieľ dosiahnuť dvojnásobný počet cestujúcich. Podotkol na mylný názor, ktorý prevláda na Slovensku, a to že verejná doprava je skôr pre sociálne slabších, ktorí auto nemôžu dovoliť.

Modranský uviedol konkrétne príklady, ktoré predstavujú pozitívne stránky využívania MHD. Okrem ekologickosti, šetrenia financií či zabratia priestoru sú to napríklad aj vyriešený problém s parkovaním, nakoľko cestovanie s MHD nepredstavuje potrebu parkovania. Tiež zdôraznil dostupnosť zastávok či uvoľnenie hlavy aj rúk počas cestovania MHD.

Bystrica má dvoch dopravcov MHD, 245 zastávok, 75 vozidiel a obrovské množstvo vodičov. Modranský načrtol, že by radi doplnili zastávky o digitalizáciu a on-line informácie.

Návrhy do novej koncepcie MHD

Navrhované opatrenia boli po predstavení výsledkov z prieskumu napokon skonkretizované aj do jednotlivých bodov. Organizátori navrhujú kompetentným zlepšiť nadväznosť spojov, ale tiež správanie sa vodičov a revízorov k cestujúcim. Tiež je potrebné riešiť otázku reálnej bezbariérovosti či nástup všetkými dvermi. Dobrým ťahom by mohlo byť pripojenie na internet počas jazdy vozidlami MHD, ale tiež umožnenie prepravy bicyklov. Zlepšiť by sa malo aj kúrenie a svetelné značenia.

Primátor Gogola aj člen predstavenstva Dopravného podniku mesta Jakub Gajdošík načrtli, že vyslovené návrhy budú zakomponované do plánov pri tvorbe novej koncepcie MHD. Počas diskusie odznelo zopár otázok z publika, ku ktorým sa kompetentní následne aj vyjadrili. „Chceme pracovať na tom, aby MHD v Banskej Bystrici bola pre obyvateľov zaujímavejšia,“ zdôraznil Gajdošík. Primátor počas diskusie uviedol ako pozitívny vzor niektoré české mestá. Napríklad nápad univerzálnej karty v Plzni.

Niektoré opatrenia pravdepodobne ale realizované nebudú. Modranský napríklad uviedol príklad s pokusmi o nočné spoje, pričom išlo podľa neho o stratové záležitosti a tiež o častú negatívnu skúsenosť s podnapitými a agresívnymi študentmi. Podobne, a to stratovo v sume približne 1 milión €, to dopadlo pri pokuse o otváranie všetkých dverí. Využívali to čierni pasažieri.

Výsledky z veľkého prieskumu o bystrickej MHD
23
Galéria
Foto: Marcel Páleš / Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM