Téma, ktorá sa týka množstva Bystričanov: Pozrite si výsledky veľkého prieskumu o MHD
Od 16. septembra do 14. októbra ste mohli vyjadriť svoje názory na cestovanie v meste pod Urpínom. Organizátori z Občianskej cykloiniciatívy včera v historickej Radnici predstavili výsledky prieskumu týkajúceho sa banskobystrickej MHD. Pozrite si ich...
V dotazníku na záujemcov o vyjadrenie sa k bystrickej MHD čakalo niekoľko otázok, v ktorých sa vyjadrili ku kvalite cestovania, čiže k tomu, čo sa im nepáči alebo páči v banskobystrickej MHD. Prieskum prebehol cez internet, čo malo zrejme vplyv na to, že najmenej reagujúcich bolo spomedzi starších generácií. Najviac, a to dve tretiny obyvateľov, spomedzi respondentov, sú Banskobystričania, teda ľudia s trvalým bydliskom v Banskej Bystrici.
Bystričanom sa nepáči nízka frekvencia spojov
Väčšina z 861 respondentov označila, že sa im nepáči nízka frekvencia spojov a ocenili by úpravu cestovných poriadkov. Približne polovica z nich považuje ceny v bystrickej MHD za primerané. Samozrejme, našli sa aj tí, ktorí by prijali nižšie ceny.
Okrem nízkej frekvencie spojov vyjadrili cestujúci nespokojnosť aj so zlou nadväznosťou spojov, a to napríklad pri potrebe rýchlo prestúpiť na iný spoj. Tiež sa im nepáči správanie sa vodičov či revízorov k cestujúcim. Cestujúcim chýbajú nočné spoje a uvítali by väčšiu pozornosť klimatizácii vo vozidlách MHD. Netešia ich ani problémy s ISIC kartou, so systémom nákupu cestovných lístkov či nepohodlnosť nových vozidiel MHD.
Cestujúci oceňujú ekologickosť a obnovu vozového parku
Obyvatelia sa ale vyslovili aj pozitívne, a to napríklad ohľadom obnovy vozového parku a tiež v rámci otázky dostupnosti zastávok. Bystričanom ďalej oceňujú snahu o ekologickosť. Odpovedajúci mali, samozrejme, aj nejeden návrh, ktorý by mohol prispieť k ich väčšej spokojnosti.
Respondentov by potešil nástup viacerými dvermi, tiež lepšie vetranie prostriedkov. Ďalej by uvítali väčší počet priamych spojov, ale tiež nočné spoje či časové lístky. Navrhovali by upraviť časovú nadväznosť, podobne frekvenciu spojov a viacerí sú aj za dobudovanie trolejového spojenia do Sásovej.
Aby prieskum nebol len akýmsi prázdnym informovaním o stave bystrickej MHD, pred kompetentnými odzneli aj konkrétne návrhy na opatrenia, ktoré by mohli prispieť k väčšej spokojnosti cestujúcich. Cieľom organizátorov, ale tiež mesta či samotných dopravcov, je totiž väčší počet cestujúcich v MHD a menší počet ľudí, ktorí využívajú na svoju prepravu auto.
Bude v bystrickej MHD pripojenie na internet?
Navrhované opatrenia boli napokon skonkretizované do jednotlivých bodov. Organizátori navrhujú kompetentným zlepšiť nadväznosť spojov, ale tiež správanie sa vodičov a revízorov k cestujúcim. Tiež je potrebné riešiť otázku reálnej bezbariérovosti či nástup všetkými dvermi. Dobrým ťahom by mohlo byť pripojenie na internet počas jazdy vozidlami MHD, ale tiež umožnenie prepravy bicyklov. Zlepšiť by sa malo aj kúrenie a svetelné značenia.
„Cieľom je, aby sa z Banskej Bystrice stalo mesto pre ľudí, nie mesto pre autá,“ zdôraznila Andrea Štulajterová z Občianskej cykloiniciatívy mesta, slová ktorej neskôr pripomenul aj Marek Modranský zo Slovenskej autobusovej dopravy Zvolen.