Cyklisti sa dočkali. V Bystrici oficiálne otvorili prvú cyklotrasu, FOTO
Prvá banskobystrická cyklotrasa vytvorila podmienky pre obyvateľov Podlavíc a časti Fončordy na každodenné využívanie bicykla ako plnohodnotného dopravného prostriedku.
Cyklotrasa Hušták – Podlavice sa konečne stala realitou. „Výstavba cyklotrasy predstavuje dlhodobý proces, a to najmä v meste, kde doteraz takáto infraštruktúra nebola dlhé roky riešená. Pri realizácii sme sa stretli s mnohými prekážkami, a preto sa čas dokončenia predĺžil. Aj napriek tomu som rád, že tento rok môžeme cyklotrasu otvoriť a verím, že postupne sa stanú realitou aj ďalšie. Z problémov, ktoré sme riešili počas prác sme sa poučili a posunuli nás ďalej,“ hovorí primátor Ján Nosko.
Práce prebiehali v dvoch etapách – od Športovej haly Štiavničky po Dixon a následne od hotela popri Tajovke do Podlavíc. „V začiatkoch výstavby bol potrebný výrub niekoľkých drevín. Aj napriek predĺženej lehote v apríli, ktorú schválil Okresný úrad Banská Bystrica musel zhotoviteľ prestať s výrubom, nakoľko sa výrazne oteplilo, čo malo vplyv na hniezdenie vtáctva. Termín výrubu bol podľa odborného názoru ornitológov preložený z apríla na september 2018, a niektoré práce boli preto pozastavené. Za vyrúbané stromy bola zabezpečená náhradná výsadba v počte 124 ks drevín. V druhej etape nastal problém s pripojením na elektrickú energiu, nakoľko bolo nutné doriešiť napojenie verejného osvetlenia, s čím je spojené aj vybavenie povolení. Dopravné značenie riešilo Oddelenie dopravných stavieb MsÚ Banská Bystrica v spolupráci s Dopravným inšpektorátom OR PZ v Banskej Bystrici,“ uviedla hovorkyňa primátora Dominika Mojžišová so slovami, že v júli 2019 bola dva kilometre dlhá cyklotrasa dokončená a bez zvád a nedorobkov prevzatá od zhotoviteľa.
„Prvá banskobystrická cyklotrasa vytvorila výborné podmienky pre obyvateľov Podlavíc a časti Fončordy na každodenné využívanie bicykla ako plnohodnotného dopravného prostriedku. Veríme, že kvalitný povrch, bezpečnosť či osvetlenie budú pre obyvateľov dobrou motiváciou k tomu, aby nechávali svoje autá stále častejšie doma a presuny po meste realizovali ekologickým, praktickým a financie šetriacim bicyklom. Zároveň dúfame, že v krátkej dobe bude Podlavická cyklotrasa nasledovaná ďalšími, ktoré v Banskej Bystrici vytvoria ucelenú sieť cestičiek pre bezpečný pohyb cyklistov po vzore vyspelých európskych miest,“ hovorí Michal Majer z Občianskej Cykloiniciatívy Banská Bystrica.
Celková cena za stavebné práce, stavebný dozor a nákup pozemkov je podľa slov Mojžišovej 765 137,11 eur s DPH.
„Na realizáciu získala samospráva aj nenávratný finančný príspevok z Výzvy na zvýšenie atraktivity a prepravnej kapacity nemotorovej dopravy (predovšetkým cyklistickej dopravy) na celkovom počte prepravených osôb z Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka. Ten pokryl náklady vo výške 636 609,35 eur,“ hovorí prednosta MsÚ Martin Adamec.
Ostatné projekty plánovaných cyklotrás sú v štádiu územného konania (presnejšie Hušták – Kráľová, Hušták – Senica, Námestie Slobody – Sásová, Námestie Ľ. Štúra – Fončorda a Autobusová stanica – Šalková). „Okrem toho pracujeme na projektovej dokumentácii k cyklolávke cez R1 v Radvani, podchodu pre cyklistov a chodcov popod Kúpeľnú ulicu a tiež na podchode popod malú okružnú križovatku pred ESC,“ dodala Mojžišová.