Jakub Forgács Správy

Architekti sa obuli do projektu autobusky: To, čo je navrhnuté ako stanica je skôr nákupné centrum!

Projekt novej autobusovej stanice, ktorá má vyrásť v Banskej Bystrici, vyvolal aj už aj prvé nespokojné ohlasy. Ozvali sa architekti spod Urpína. Primátorovi odovzdali otvorený list.

Ilustračný obrázok k článku Architekti sa obuli do projektu autobusky: To, čo je navrhnuté ako stanica je skôr nákupné centrum!
Zdroj: Dnes24.sk

Pod otvoreným listom je podpísaných 26 architektov – občanov Banskej Bystrice. Tlmočia v ňom nespokojnosť s plánovanou výstavbou v priestore autobusovej stanice. „Záleží nám na zdravom územnom rozvoji mesta,“ tvrdia zástupcovia architektonickej obce. List primátorovi odovzdali v piatok na spoločnom stretnutí.

Architekti: Skôr nákupné centrum

Ako konštatovali, už dlhšie obdobie sledujú snahy mesta o riešenie problému autobusovej stanice. „Nie je nám ľahostajná budúcnosť hlavného dopravného uzla v meste a po opätovnom predstavení projektu v priestore autobusovej stanice v médiách sme sa podrobnejšie oboznámili so zverejneným návrhom Terminalu Shopping Centrum Banská Bystrica,“ informovali architekti. Podľa nich však to, čo je navrhnuté ako autobusová stanica, je skôr nákupné centrum plánované na území autobusovej stanice.

Ako pre médiá uviedol architekt Igor Teplan, dnes navrhovaný objekt neintegruje, nevytvára „spájajúci dopravný terminál“, ktorý by bezbariérovo spojil to, čo spojiť má, a umožnil čo najjednoduchšie prestupy cestujúcich na vlak, diaľkové autobusy, prímestskú dopravu, MHD a osobné autá.

„Návrh koncepcie nevychádza dostatočne v ústrety cestujúcim. Vzdialenosť medzi stredom autobusových nástupíšť a halou vlakovej stanice je viac ako 300 metrov. Cestujúci s batožinou tak bude musieť pešo prekonať najmenej túto vzdialenosť cez nákupné stredisko. V predloženom zámere je nedostatočne zdokumentované dopravné riešenie vo väzbe na územný plán mesta, navrhované dopravné napojenie vytvára bariéry pre budúci integrovaný dopravný uzol. Snaha vysporiadať sa s kombinovanou dopravou v stiesnenom priestore naráža na priestorové obmedzenia, ktoré nedávajú predpoklad bezkolíznej dopravy,“ vysvetlil Teplan.

Ponúkli odbornú spoluprácu

Ako tlmočil Teplan stanovisko kolegov architektov, sú presvedčení, že je možné vybudovať dobre fungujúci dopravný terminál a zároveň vytvoriť priestor pre investora, ktorý si vedľa tejto prioritnej funkcie alebo ako súčasť tejto funkcie môže vybudovať zamýšľanú komerčnú náplň, hoci aj vo väčších objemoch, ako doteraz plánoval.

Zdôraznil, že architekti nemajú záujem brzdiť žiadneho investora. Primátorovi navrhujú prehodnotiť a spoločne s investorom rekonštrukcie železničnej stanice a s investorom autobusovej stanice prerokovať možnosť zakomponovania integrovaného dopravného terminálu tak, aby bol službou občanom a návštevníkom mesta. Rovnako odporúčajú využiť možnosť čerpania zdrojov z eurofondov na vybudovanie integrovanej dopravy ako verejného záujmu a informovať o tejto možnosti investorov.

„Považujeme za vec našej cti upozorniť na problémy a úskalia, ktoré sme štúdiom podkladov a vzájomnými rozpravami nad problémom obnažili. Predložený projekt nepovažujeme za vhodné riešenie pre naše mesto,“ dodal Teplan. Zástupcovia architektonickej obce mesta na stretnutí s primátorom pripomenuli, že ponúkajú odbornú spoluprácu pre pomoc v oblasti rozvoja mesta.

Čítajte tiež:

Investor odhalil, ako má vyzerať autobuska po dokončení: Pozrite si VIZUALIZÁCIE novej stanice

Obchodné centrum, oddychové zóny či ďalší kruháč… TOTO všetko má priniesť nová stanica!

Nová stanica neposlúži iba cestujúcim: Dobré správy pre miestne stavebné firmy aj ľudí bez práce!

Ako budeme cestovať počas výstavby novej autobusky? Toto sú 2 alternatívy náhradnej stanice….

Zdroj: TASR

SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM

SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM

Najčítanejšie