Za omeškanie príde Granvia o milióny
Za mesačné meškanie s odovzdaním rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami nedostane koncesionárska spoločnosť Granvia, a.s. od štátu platbu za dostupnosť cesty. Podľa ministerstva dopravy tak príde približne o 8,2 milióna eur.
„Ministerstvo dopravy hodnotí tento PPP projekt ako príliš drahý a pre Slovensko z dlhodobého hľadiska nevýhodný. Sme radi, že slovenskí motoristi budú môcť jazdiť po kvalitnejšej a bezpečnejšej ceste, ale cena je veľmi vysoká. Dnes vysúťažené ceny sú o 30 % až 50% lacnejšie ako pri PPP projektoch Ficovej vlády,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič v súvislosti s piatkovým otvorením troch úsekov R1 v dĺžke takmer 46 kilometrov do predčasného užívania. Koncesionár mal odovzdať tri úseky R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami 28. septembra. Nestihol to však, pretože neodovzdal načas potrebnú dokumentáciu. Po dopoludňajšom oficiálnom otvorení cesty v piatok mohli motoristi začať jazdiť po novej rýchlostnej komunikácii po 14:00. Ministerstvo dopravy potvrdilo, že cesta je už v plnej prevádzke a vodičom na ceste z Bratislavy do Banskej Bystrice môže ušetriť pri dodržaní všetkých predpisov približne 30 minút.
„Neustále sme tlačili na spoločnosť Granvia a zároveň sme hľadali v zákone všetky možnosti, aby sme túto cestu otvorili ešte v piatok. Skôr sa kvôli meškaniu koncesionára a lehotám vyplývajúcim zo zákona nedala otvoriť,“ uviedol Krajčovič. Štát má počas 30 rokov splácať koncesionárovi za dostupnosť cesty, čiže jej reálne prevádzkovanie, ročne okolo 125 mil. eur. S platbou za dostupnosť začne štát nasledujúci mesiac po odovzdaní úsekov cesty do užívania. V tomto roku mala platba za jej dostupnosť dosiahnuť 24,7 mil. eur. Keďže koncesionár stavbu neodovzdal v dohodnutom termíne koncom septembra, príde o tretinu z tejto sumy vo výške 8,23 mil. eur. Počas trvania koncesie do roku 2041 majú platby štátu dosiahnuť celkom 3,92 mld. eur.
Výstavba cesty R1 začala v auguste 2009 a koncesnú zmluvu s Granviou podpísal vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD). „Mrzí ma mesačný sklz, ktorý bol zapríčinený tým, že ministerstvo dopravy nezabezpečilo vhodné mechanizmy na zabezpečenie prevzatia takého významného diela,“ informoval Vážny, ktorý je v súčasnosti poslancom parlamentu. „Ak štát nemá prostriedky na urýchlenie budovania diaľnic a rýchlostných ciest, musí siahnuť k iným formám financovania. Je to to isté, akoby ste sa opýtali mladej rodiny, či nebude nevýhodná pre nich hypotéka, ktorú existenčne potrebujú,“ obhajuje exminister dopravy využitie PPP projektu pri výstavbe úsekov R1. Investičné náklady na kilometer cesty podľa neho dosiahli 17 mil. eur. „Čo je cena pri takejto charakteristike stavby nižšia ako sme očakávali a určite je to priemer trhových cien v našom priestore,“ dodal.
Ďalšie dva PPP projekty, ktoré pripravila ešte bývalá vláda a cez ktoré mali byť postavené úseky diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom v dĺžke 105 kilometrov, súčasný minister dopravy Ján Figeľ (KDH) zrušil. Zdôvodnil to tým, že dohodnuté finančné podmienky boli nevýhodné pre štát a veľmi by zaťažili štátny rozpočet počas splácania platieb koncesionárom počas 30 rokov. Súčasťou cesty R1, postavenej cez PPP projekt, sú spolu štyri úseky v dĺžke okolo 52 kilometrov. Odovzdané do užívania sú zatiaľ tri úseky – Nitra, západ – Selenec v dĺžke takmer 13 kilometrov, Selenec – Beladice v dĺžke 19 kilometrov a vyše 14-kilometrový úsek Beladice – Tekovské Nemce. Posledný, štvrtý úsek na súkromnej komunikácii, ktorým je severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometra, má byť sprevádzkovaný v júli 2012. Po odovzdaní úsekov R1 môžu motoristi plynule jazdiť z Bratislavy do Banskej Bystrice po diaľnici D1 po Trnavu a odtiaľ ďalej po R1.
Zdroj: SITA