Monika Obrtalová Rôzne

Uzatvoria chodník ku Kalvárii?

Kedysi perla mesta, dnes jeho obrovská hanba. Kedysi obľúbená promenáda, dnes zdevastované miesto plné odpadkov s poškodenými opornými múrmi. Reč je o serpentínach vedúcich od malej železničnej stanice ku Kalvárii. O ich obnove sa rozpráva už dlho, a

Súčasný stav chodníka vedúceho od malej železničnej stanice ku Kostolu povýšenia sv. kríža je žalostný. V spodnej časti je posiaty odpadkami, oporné múry sú posprejované, na zemi sa nachádzajú ohniská a skaly popadané z nezabezpečených častí kopca. Na zvyšku svojej trasy je chodník na niektorých miestach prepadnutý, oporné múry zosypané alebo silno poškodené. Chodcov dokonca ohrozujú padajúce skaly. „Posledná rekonštrukcia tohto chodníka bola realizovaná v rokoch 2000 až 2003 s celkovými nákladmi približne 10 tisíc eur. Išlo však len o čiastočné úpravy, ktoré situáciu komplexne neriešili,“ uvádza Eduard Apfel, hlavný inžinier Mestských lesov Banská Bystrica, ktoré majú celú oblasť v správe. V súčasnosti sa už dá hovoriť v súvislosti s chodníkom o havarijnom stave a hroziacom nebezpečenstve pre ľudí v podobe padajúcich skál alebo zosunutia nestabilného chodníka.

Mesto sa snaží túto kritickú situáciu riešiť už niekoľko rokov. Keďže magistrát ani Mestské lesy prostriedkami na komplexnú obnovu chodníka nedisponovali, obrátili sa v roku 2008 so žiadosťou o poskytnutie financií na Enviromentálny fond a Ministerstvo životného prostredia. Tam však s projektmi neuspeli. „Mesto dalo aspoň v roku 2007 urobiť firme Envigeo a.s. inžiniersko-geologický prieskum za účelom zhodnotenia a posúdenia stability územia a návrh technických opatrení na zabezpečenie tých častí, ktoré predstavujú bezpečnostné riziko pre návštevníkov. Výstupom bol návrh zabezpečenia proti padaniu skál s vyčíslením nákladov vo výške približne 130 tisíc eur,“ hovorí Apfel.

V súčasnosti je situácia s financovaním opravy serpentín ešte horšia. Mesto zasiahla kríza, a preto na riešenie havarijnej situácie stále nie sú peniaze. „Riešením sú zdroje mimo mestský rozpočet. Čaká sa na výzvy z Ministerstva životného prostredia alebo Enviromentálneho fondu na podávanie projektov. Riešením je aj spojenie síl s Cirkvou, ktorá má v tejto oblasti vlastné aktivity, ale k tomu by bola potrebná určitá finančná čiastka, s ktorou by do spoločného projektu mesto išlo,“ vysvetľuje hovorkyňa primátora mesta Monika Pastuchová.

V súčasnosti magistrát zabezpečuje aspoň pravidelné čistenie serpentín cez verejnoprospešné práce a v rámci akcie Za krajšie mesto, Mestské lesy zasa v spolupráci so žiakmi banskobystrických škôl počas branných cvičení. Z hľadiska bezpečnosti zatiaľ nejde o stav, kedy by sa daná lokalita musela uzavrieť. Ak sa však situácia bude naďalej zhoršovať a oprava odďaľovať, je veľmi pravdepodobné, že začiatok obľúbeného chodníka bude zdobiť tabuľka „Zákaz vstupu“.

gr, moo

serpentiny
18
Galéria
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM