Monika Obrtalová Rôzne

Učebnice chýbajú aj na našich školách

Učebnice chýbajú aj na banskobystrickej Základnej škole Golianova 8 a Základnej škole s materskou školou T. G. Masaryka v obci Ľubietová v okrese Banská Bystrica. Učiteľky na 1. stupni týchto škôl, s ktorými sa rozprávala, však priblížili aj dôležito

Martin Ramaj učí na škole v Ľubietovej predmety biológia, chémia, občianska náuka a svet práce a technika. Podľa neho ôsmaci nemajú učebnice biológie, chémie ani občianskej náuky. Na výučbu teda využíva, čo sa dá. Staré učebnice – najmä na biológii a chémii, poznatky z internetu či pracovných zošitov. Je to pre neho ťažšie, ako keby mal knihu. Je totiž časovo náročné, kým si informácie vyhľadá či pozrie stránky z internetu. Zo starých učebníc tiež musí vyberať aj z dvoch – troch učív k jednej téme. Ako Ramaj priblížil, so žiakmi sa dohodli, že gro sa naučia zo zošita. Môžu si prelistovať aj staré učebnice, ak je v nich téma, ktorú preberajú. Z tých využívajú pri vysvetľovaní aj obrázky.

Všetky učebnice ešte nemajú ani siedmaci či ôsmaci na uvedenej banskobystrickej škole. Eva Markušová, učiteľka angličtiny, ktorá má na starosti sklad učebníc, uviedla, že siedmy ročník stále nemá dejepis. Pokiaľ ide o ôsmakov, neprišlo im viacero učebníc, napríklad nová fyzika, biológia, chémia, občianska výchova atď. Ako uviedla Anna Hýseková, ktorá na banskobystrickej škole učí tretiakov a je vedúca skladu učebníc 1. – 4. ročníka, najhoršie sú na tom štvrtáci, ktorí majú jedinú novú učebnicu z prírodovedy, ostatné majú len staré knihy. Učiteľom však pri práci pomáhajú aj pracovné zošity. Hýseková zošity považuje za dobrú pomôcku, používajú ich na precvičovanie učiva. „Keď vysvetlíte deťom učivo – a aby ste si overili, či pochopili podstatu učiva, na to slúži vlastne ten pracovný zošit.“

Pre učiteľa je podľa slov Hýsekovej oveľa väčšia námaha, aby sa dokázal 100-percentne na vyučovanie pripraviť, aj keď nemá pomôcky, ktoré by mal mať. „Veľa nám pomáha internet,“ pokračovala Hýseková. Pomáha im tiež stránka www.zborovňa.sk. „Tam kolegovia, kolegyne z iných škôl posielajú svoje práce, plány a z tých potom my čerpáme na hodinách,“ dodala Hýseková. Ako pokračovala Mária Vidová, ktorá učí v Ľubietovej tretí a štvrtý ročník matematiku, pre tretí ročník prišiel pracovný zošit načas, učebnica začiatkom októbra. Pre štvrtý nemajú ani pracovný zošit ani učebnicu. Vidová konštatovala, že na prvom stupni považuje pracovný zošit za ešte dôležitejší ako učebnicu. „Štvrtý ročník je na tom veľmi zle, čo sa týka učebníc, pretože skutočne, tie učebnice deťom v tomto ročníku od prvého ročníka prichádzajú buď oneskorene, alebo vôbec.“ Vidová uviedla, že keďže táto školská reforma dovoľuje školám utvoriť si vlastný školský vzdelávací program, požiadala, aby hneď v prvom ročníku mali žiaci informatickú výchovu. Naučili sa teda pracovať s počítačom, pričom rodičia jeden zabezpečili pre každú dvojicu žiakov. „A tým sme sa vlastne naučili všetko to učivo, ktoré bolo treba,“ dodala Vidová s tým, že hľadala na rôznych portáloch vhodný materiál pre jednotlivé ročníky.

Zdroj: TASR

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM