Michal Majer Rôzne

Rýchlostná cesta do Ružomberka dostala zelenú!

Začiatkom októbra vydalo Ministerstvo pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja záverečné stanovisko k zámeru predĺženia rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice až do Ružomberka. Napriek tomu, že cesta prechádza chránenými územiam

Ako sa uvádza v stanovisku, realizácia tejto stavby je potrebná z viacerých dôvodov. Okrem vyriešenia situácie na horskom priechode Donovaly, na ktorom bude o niekoľko rokov prekročená dopravná kapacita, je to aj snaha o vytvorenie cestného prepojenia medzi D1-tkou na severe Slovenska a rýchlostnými cestami R1 a R2. V neposlednom rade by vybudovanie rýchlostnej cesty podstatne znížilo aj riziko znehodnotenia jergalských vodných zdrojov, ktoré zásobujú pohronský skupinový vodovod a tým aj Banskú Bystricu pitnou vodou. Tie sú v súčasnosti najviac ohrozené tranzitom ťažkej kamiónovej dopravy cez Donovaly.

V prípade plynulého postupu pri realizácii zámeru by v krátkom čase išlo už o druhý veľký dopravný projekt, ktorý sa priamo dotkne nášho mesta. Stavebné práce by však na rozdiel od severného obchvatu neprebiehali priamo v srdci Bystrice, ale v úseku medzi Šalkovou a Slovenskou Ľupčou. Komplikovaný a ekologicky citlivý prechod chránenými územiami medzi Ľupčou a Korytnicou bude riešený až 29 mostami a 5 poloestakádami. Dokonca popod hlavný hrebeň Nízkych Tatier bude cesta viesť v takmer 3-kilometrovom tuneli Kozí chrbát!

Celý návrh prepojenia Banskej Bystrice a Ružomberka pozostáva zo štyroch úsekov. Prvý z nich, severný obchvat nášho mesta, je už vo výstavbe. K ďalším dvom úsekom až po Korytnicu dalo ministerstvo súhlas bez väčších pripomienok. Úsek od Korytnice do Ružomberka však bude riešený kombináciou viacerých alternatív vedenia cesty. Napriek doteraz nevyjasneným otázkam ohľadom financovania sa začiatok výstavby rýchlostnej cesty predpokladá v roku 2011, kedy by sa mali stavebné stroje zahryznúť do lokality medzi Slovenskou Ľupčou a Korytnicou. Ukončenie výstavby je plánované na rok 2016, kedy sa predpokladá dokončenie úseku Liptovská Osada – Ružomberok.

Význam tejto stavby pre Banskú Bystricu je obrovský. Vďaka predĺženiu rýchlostnej cesty až do Ružomberka by totiž mesto neostalo „koncovým bodom“ R1-tky, ale napojilo by sa na severnú diaľnicu D1 a tým aj na medzinárodné dopravné koridory. Zároveň by v najmodernejšej podobe ožila stará obchodná cesta, ktorá spájala sever s juhom Európy. V neposlednom rade by výstavba tejto cesty mala veľký vplyv aj na ekonomický rozvoj regiónu.

gr

vizu tunely
11
Galéria
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM