Rozhovor s Figeľom: Pôjde R1 až do Ružomberka?
Pri príležitosti výjazdu strany KDH do Banskobystrického kraja a návštevy ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Figeľa v krajskom meste, sme sa opýtali aj na situáciu ohľadom predĺženia rýchlostnej cesty R1 až do Ružomberka. Šéf rezo
Aké sú ciele ministerstva dopravy v súvislosti s R1-tkou? //Najbližšie méty na tejto ceste je odovzdanie a prevzatie úsekov, ktoré robí koncesionár medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a dokončenie obchvatu Banskej Bystrice v horizonte budúceho leta. To bude dôležité posilnenie významu intenzity dopravy na R1-tke. Ďalej budú naše projekty smerovať na predĺženie tejto cesty od Banskej Bystrice smerom na Slovenskú Ľupču a od Ľupče cez Korytnicu až na Ružomberok. //
Čo sa bude riešiť ako prvé? //Najbližšou témou zo severu je príprava diaľničnej križovatky D1 a R1 pri Ružomberku. Súťaž na zhotoviteľa úseku D1 pri Ružomberku je pripravená, mala by byť zahájená koncom tohto mesiaca. Ďalšia príprava tohto spojenia cez Nízke Tatry je náročným projektom, pretože zasahuje do územia, ktoré je chránené európskymi aj slovenskými normami. Ide o územie NATURA 2000, preto všetko posudzovanie a schvaľovanie musí spĺňať tieto kritériá. //
Ako v tejto veci pokračujete? Pracuje sa na tom a čas, ktorý je pred nami zároveň s realizáciou uvedených úsekov je treba kvalitne využiť tak, aby schvaľovanie bolo úspešné a následná realizácia prospešná pre všetkých občanov Slovenska aj z hľadiska ekonomiky aj ekológie. Výkričníkom pri príprave tohto úseku je nateraz ešte stále neodblokovaný úsek R1-tky medzi obcami Turany a Hubová, ktorý blokoval nielen balík realizácie vo forme PPP, ale doteraz je európskou komisiou a slovenskými orgánmi posudzovaný z hľadiska ekologických vplyvov.
Ako budete túto situáciu riešiť? //Chceme sa vyvarovať niektorým krokom, ktoré predchádzajúca administratíva realizovala práve na tomto úseku D1 v príprave na finalizáciu R1-tky. Viem si predstaviť, že po ukončení bystrického obchvatu by sme mohli pristúpiť k predlžovaniu R1-tky medzi Bystricou a Slovenskou Ľupčou a následne spustiť spojnicu medzi Slovenskou Ľupčou a Ružomberkom. //
Akou formou sa bude predĺženie rýchlostnej cesty realizovať? Ešte stále nie je rozhodnutá forma investovania, či to bude klasickým spôsobom v kombinácii štátnych prostriedkov a eurofondov alebo pokračovanie formou PPP projektu. Ak by to mal byť druhý spomínaný variant, bude to výhodnejšie, pretože riziko sa bude deliť medzi zhotoviteľa – koncesionára a Slovenskú republiku.
moo