Prvý rok prevádzky bystrického obchvatu: Prečo je rýchlosť obmedzená na 80 km/h?
Iba nedávno oslávil banskobystrický severný obchvat jeden rok. Za deň po ňom prejde priemerne vyše 10 000 áut, no viacerým vodičom prekáža maximálna povolená rýchlosť.
Pred pár dňami sme vám priniesli článok o základných charakteristikách obchvatu, ktorý stavala spoločnosť Granvia takmer tri roky. Tentoraz sme sa zamerali na zaujímavosti súvisiace s jeho prevádzkou.
Denne po ňom prejde 10 500 vozidiel
V prvom polroku 2013 bola priemerná denná intenzita na severnom obchvate Banskej Bystrice 10 500 vozidiel. „Najvyššie hodnoty intenzity dopravy sme v uvedenom období namerali v piatok 28.6, kedy naše sčítače zaznamenali na obchvate Banskej Bystrice 15 498 vozidiel,“ informovala Denisa Niang Pichnarčíková, manažérka komunikácie spoločnosti Granvia
V tomto roku došlo na severnom obchvate zatiaľ k šiestim dopravným nehodám pričom sa ľahko zranili dve osoby. "Hlavnou príčinou dopravných nehôd bolo nedodržanie predpísanej rýchlosti a nevenovanie dostatočnej pozornosti vedeniu vozidla, pokračovala Pichnarčíková.
Údržba sa vykonáva hlavne v noci
Okrem zimnej údržby, ktorá je závislá od teploty vzduchu, vozovky a zrážok, sa bežná údržba a prehliadky vykonávajú podľa ročného harmonogramu a podľa manuálov užívania jednotlivých objektov. „K bežnej údržbe a prehliadkam sú prispôsobené aj obmedzenia jazdných pruhov. Práce sa prevádzkovateľ cesty snaží vykonávať v neskorých večerných a nočných hodinách, aby v čo najmenšej miere obmedzili komfort cestujúcej verejnosti,“ spomenula hovorkyňa.
Vyhláška okresala maximálnu rýchlosť na 80 km/h
Veľa motoristov sa sťažovalo na obmedzenie maximálnej rýchlosti, hoci obchvat považovali za rýchlostnú cestu. „Projekt severného obchvatu Banskej Bystrice bol pripravovaný v čase, keď Vyhláška o cestnej premávke povoľovala maximálnu rýchlosť 80 km/h na obchvatoch v intraviláne. Parametre obchvatu sú navrhnuté pre túto maximálnu rýchlosť a preto z bezpečnostných dôvodov nie je možné rýchlosť na tomto úseku zvýšiť," vysvetlila Pichnarčíková.
Severný obchvat je zaujímavý najmä svojím technologickým vybavením: „Kamerový systém, ktorý umožňuje prevádzkovateľovi cestu nepretržite monitorovať, dynamické váhy, ktorých snímače sú zabudované priamo vo vozovke, sčítače dopravy, premenlivé dopravné značenie a meteostanice,“ dodala na záver hovorkyňa.
Foto: GRANVIA, autor: Martin Žilka