Jakub Forgács Správy

Tragická nehoda sanitky: Čo podľa znalca vyplynulo z vyšetrovacích pokusov?

Znalec z odboru cestnej dopravy sa dnes na banskobystrickom Okresnom súde (OS) vyjadril k vyšetrovaciemu pokusu uskutočnenom v súvislosti s tragickou nehodou sanitky na banskobystrickom sídlisku Sásová. V prípade je obžalovaná vodička osobného auta Janka D. z prečinu usmrtenia.

Ilustračný obrázok k článku Tragická nehoda sanitky: Čo podľa znalca vyplynulo z vyšetrovacích pokusov?
Foto: Jaroslav Dodok

Pokus vykonali na základe požiadavky krajského súdu (KS). Jeho cieľom bolo objasniť rozhľadové pomery tesne pred vznikom kolíznej situácie.

V pondelok by mal padnúť rozsudok

Hlavné pojednávanie bude pokračovať v pondelok prednesom záverečných rečí, padnúť by mal aj rozsudok. Podľa stanoviska KS, ktorý v tomto prípade už zrušil rozhodnutie okresného, mal OS zvážiť vyhodnotenie ďalších dôkazov a dopočutie. Pri tragédii, ktorá sa stala 14. októbra 2010 na banskobystrickej Ďumbierskej ulici, na trojramennej križovatke, došlo k zrážke troch vozidiel – osobného auta, sanitky a autobusu. V jej dôsledku zahynuli dvaja ľudia. Banskobystrický OS vodičku 24. októbra 2011 oslobodil. Prípad po odvolaní prokurátora pokračoval na KS.

Podľa obžaloby vodička pri vychádzaní z vedľajšej cesty na hlavnú nedala prednosť zľava prichádzajúcej sanitke po hlavnej ceste. Pri nehode došlo k zrážke auta a sanitky, ktorú následne odrazilo do protismeru, kde sa zrazila s autobusom. Na mieste zahynul lekár zo sanitky, 2. novembra 2010 v nemocnici zomrel aj jej vodič. Zranenia utrpeli aj ďalší – spolujazdec zo sanitky, vodič autobusu, cestujúci i spolujazdkyňa z osobného auta.

Vyšetrovací pokus potvrdil analýzy

Výsledky vyšetrovacieho pokusu sú podľa znalca Igora Haracha totožné s výsledkami počítačových simulácií, analýzy dopravnej nehody ako i komplexného posúdenia dopravnej nehody a nemajú vplyv na závery znaleckého posudku. Z vyšetrovacích pokusov, okrem iného, podľa znalca vyplynulo, že osobné vozidlo sa pohybovalo tesne pred križovatkou a v čase prechodu hranice križovatky rýchlosťou približne 18 km/h a nie je možné vylúčiť, že malo tendenciu pri odbočovaní mierne zrýchliť.

Ak by sa vodička pohybovala takouto rýchlosťou a mala by tendenciu zastať na hranici križovatky, prípadne tesne za ňou – teda zabrániť kolíznej situácii so sanitkou – musela by reagovať minimálne sedem metrov pred touto hranicou. Teda vo vzdialenosti, kedy by mala predpokladať, že môže vzniknúť nebezpečenstvo prichádzajúce zľava v podobe vozidla rýchlej záchrannej služby a vyhodnocovať v čase, keď sanitku nemala možnosť ešte vidieť, vysvetlil znalec.

Počas pojednávania vypovedalo v minulosti pred súdom viacero svedkov. Riešil sa aj fakt, či mala sanitka zapnuté okrem svetelného aj zvukové znamenie, prípadne, kedy zvukové zapla. Vyjadrenia svedkov neboli v tomto prípade jednotné.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM