Jakub Forgács Rôzne

Pancierový vlak už putuje do Holandska: Naložiť 20-tonové vagóny bola riadna fuška!

Pred pár dňami ste sa mohli rozlúčiť s historickým Pancierovým vlakom Štefánik. Ten prešiel dôkladnou rekonštrukciou a vybral sa na výstavu “Vlaky vo vojne“, ktorá sa uskutoční v holandskom meste Utrecht. Unikátny vlak už naložili na dlhú cestu.

Ilustračný obrázok k článku Pancierový vlak už putuje do Holandska: Naložiť 20-tonové vagóny bola riadna fuška!

Zaujímavosti o vlaku Štefánik

Vlak vyrobili v roku 1944 a jeho stavba trvala približne 2 týžden. Patril medzi štyri pancierové vlaky, ktoré malo Slovensko v 2. svetovej vojne (Štefánik, Hurban, Masaryk a Bernolák). V rámci jeho výzbroje bolo čelné delo, dve delá v tankových vozňoch a desať ťažkých guľometov. Väčšinu vojny bojoval na trase Hronská Dúbrava – Kremnica, no po bombardovaní nemeckými lietadlami si vyžiadal opravu. Po nej však opäť zasiahol do bojov

„Je to jediný pancierový vlak na svete, ktorý je pojazdný. Nijaký iný taký neexistuje,“ povedal pre denník Nový Čas Stanislav Mičev, riaditeľ Múzea SNP v Banskej Bystrici. Včera sa v priestoroch ŽOS Zvolen, a.s. od 07:00 do 12:00 hod. uskutočnila jeho nakládka na trajlery.

Súpravu vlaku tvoria dva originálne opancierované vozne – guľometný a tankový a dve repliky. V Holandsku sa odprezentuje na výstave, spolu s ďalšími 15-timi vlakovými súpravami z celého sveta.

Vlak vyráža na cestu

Vagóny sa nakladali podľa Nového Času na ťahače pomocou dvoch veľkých žeriavov. Najskôr však museli viacerí chlapi vagón naviazať, upevniť a zavesiť na háky. Každý vagón váži skoro 20 ton a manipulácia s ním je veľmi náročná. Nakladanie preto trvalo takmer dve hodiny.

Vlak kvôli výstave precestuje 1800 km a celá cesta by mu mala trvať približne dva dni. Počas prepravy, ktorej cena sa vyšplhala až na 100-tisíc eur, bude strážený políciou. Holanďanov však tento vlak natoľko zaujal, že výrazne prispeli na jeho cestu.

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM