Monika Obrtalová Rôzne

Pancierový vlak Štefánik ukončil svoju tour po Slovensku

V areáli Múzea SNP v Banskej Bystrici dnes predstavili prezentáciu o obnove pancierového vlaku Štefánik, ktorý v týchto chvíľach odpočíva v depe Železničných opravovní a strojární Zvolen. Pancierový vlak zrekonštruovali ešte minulý rok pri príležito

Obnovu pancierového vlaku iniciovali pracovníci Múzea SNP v spolupráci s členmi Klubu historickej techniky pri rušňovom depe vo Zvolene. „65. výročie SNP bolo pre nás len impulzom k začatiu realizácie tohto projektu. Chceli sme, aby nešlo len o strohé vysvetľovanie minulosti z kníh či učebníc, ale aby ľudia naživo videli ako sa bojovalo v Slovenskom národnom povstaní,“ vysvetľuje Marian Uhrín, historik Múzea SNP. „Nič takéto nikde inde vo svete neuvidíte. Pojazdný pancierový vlak s dvoma originálnymi vozňami nemá totiž nikto na svete. Ide teda o jedinečný projekt, ktorý reprezentuje Slovensko aj v zahraničí,“ vyjadril sa na adresu obnovy vlaku riaditeľ Múzea SNP Stanislav Mičev.

Pancierový vlak Štefánik pozostáva z repliky delového vozňa, ktorý do obnovy kraľoval v parku pri zvolenskej železničnej stanici, nanovo vytvoreného vozňa a dvoch originálov – guľometného a tankového vozňa, ktoré sa nachádzali v areáli Múzea SNP a v priestoroch ŽOS Zvolen. „Okrem Štefánika boli ešte v SNP použité pancierové vlaky Hurban a Masaryk. My sme si však Štefánik vybrali práve kvôli zachovanému tankovému vozňu,“ vysvetľuje riaditeľ Múzea SNP a pokračuje: „V SNP bol absolútny nedostatok vlakov, a práve preto vznikli tie pancierové. Zabudovali do nich nepojazdné tanky, ktoré pomáhali na úsekoch, kde bol dobrý prístup k železnici, napríklad pri Červenej skale alebo Dobrej Nive.“

Rekonštrukcia pancierového vlaku stála bystrické múzeum len 60 tisíc eur, v mnohom totiž pomohli sponzori a Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky. „Museli sme odpáliť niektoré skorodované časti a pancier. Niektoré vozne potrebovali vymeniť vnútorné drevené časti a nanovo vyrobiť ložiská. Všetko sme následne kontrolovali, aby nedošlo k prehriatiu ložísk,“ vysvetlil postup prác pri obnove vlaku, ktorá trvala približne dva mesiace, jeden z realizátorov projektu Dalibor Lesník. Obnovený Štefánik sa potom vydal na celoslovenské turné, v rámci ktorého navštívil Košice, Liptovský Mikuláš, Piešťany, Žilinu, Trnavu, Bratislavu, Zvolen a Dobrú Nivu. Vlak prešiel 1744 kilometrov a od apríla do septembra ho videlo približne 75 tisíc návštevníkov.

moo Foto: Múzeum SNP Banská Bystrica

Stefanik
21
Galéria
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM