Michal Majer Rôzne

Otázniky nad Ombudspotmi

Začiatkom letných prázdnin vznikli vo viacerých krajských mestách spotrebiteľské centrá na pomoc občanom pri najrozličnejších reklamáciách. Nové centrá s názvom Ombudspot patria pod správu vyššieho územného celku a jedným z prvých, ktoré v tomto obdo

Centrum Ombudspot sídli v budove Banskobystrického samosprávneho kraja na ulici Janka Kráľa. Jeho úlohou je pomôcť občanovi vyriešiť spor napríklad pri zle vyúčtovanom nedoplatku za vodu, chybne vymenených plastových oknách, pokazenom telefóne, ale aj vŕzgajúcich topánkach. Nápad vytvoriť takéto centrá vyšiel z popradského Združenia na ochranu práv spotrebiteľa, ktoré na Ministerstve hospodárstva a výstavby predložilo aj príslušný projekt.

Projekt bol dotovaný sumou približne 80 tisíc eur a jeho hlavnou myšlienkou bolo spory občanov a dodávateľov služieb riešiť formou mediácie. „Ide o riešenie sporu za účasti nestrannej osoby, teda mediátora, ktorá hľadá styčné body, ktoré by napomohli k dohode sporiacich sa strán,“ vysvetľuje Peter Očenáš z centra Ombudspot v Banskej Bystrici. Na vzniknutú situáciu reaguje Oliver Petrík z Asociácie užívateľov služieb so sídlom v Banskej Bystrici: „Žiaľ, mediácia ako taká je v Európskej únii málo rozšírená. Tento spôsob riešenia sporov je stále len vo vývoji a táto metóda je stále neúčinná.“ Popradského Združenie na ochranu práv spotrebiteľa však tvrdí opak: „My sme o perspektíve rozvoja mimosúdneho riešenia presvedčení, pretože za sebou už máme niekoľko stoviek realizovaných dohôd medzi spotrebiteľmi a predajcami. Z 278 zaznamenaných podnetov, sme 127 prípadov vyriešili v mimosúdnom konaní, 50 ďalších prípadov je ešte v konaní.“

V súčasnosti je na Slovensku zaregistrovaných celkovo 41 organizácií na ochranu práv spotrebiteľa a vznik akýchkoľvek ďalších sa tak zdá byť zbytočný. „Na to, aby ste vedeli spotrebiteľovi pomôcť, musíte mať za sebou roky praxe a naozaj sa danej problematike venovať. Neviem si celkom dobre predstaviť, ako tieto spory budú riešiť úradníci z VÚC,“ krúti hlavou Petrík. Nové centrá by ale podľa autorky projektu Heleny Mezenskej zo Združenia na ochranu práv spotrebiteľa pomohli vytvoriť jeden spoločný systém pri riešení problémov spotrebiteľa, ktorý doteraz nebol možný: „Po zlých skúsenostiach a komplikáciách v dohode o spolupráci so združeniami, sme sa rozhodli pre nadviazanie spolupráce a zaškolenie v oblasti spotrebiteľskej problematiky nových partnerov. Partnerov, s ktorými vieme komunikovať a vieme prijať spoločné dohody, ktoré aj platia. To sa nám s väčšinou združení totiž nepodarilo dosiahnuť.“ // Problémom takýchto centier je však podľa pracovníkov Asociácie užívateľov služieb aj samotný zákon. Medzi spotrebiteľa a dodávateľa služieb totiž nesmie vstupovať verejná správa, v tomto prípade vyšší územný celok. „Ak však takéto centrum patrí do pôsobnosti samosprávneho kraja, ide o verejnú správu, čo je v rozpore so zákonom,“ vysvetľuje Petrík. //„My sme tu na to, aby sme slúžili verejnosti a myslím, že je to len služba občanovi navyše, keď mu pomôžeme,“ háji záujmy centra Ombudspot Peter Očenáš. Na koho strane je teda pravda budeme ešte zisťovať v nasledujúcich dňoch. Odpovede na otázky ohľadom vznikajúcich centier Ombudspot sa tak dozviete v blízkej budúcnosti.

moo

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM