Aktivistka Kristína Šupinová (28): V dopravných špičkách je vo Zvolene najrýchlejší bicykel!
Zvolen patrí medzi mestá, kde podpora cyklodopravy viditeľne zaostáva. Našli sa však ľudia, ktorí chcú veci pohnúť vpred a tak medzi Zvolenčanmi šíria cyklopetíciu. Medzi nich patrí aj Kristína Šupinová (28), s ktorou sa rozprával šéfredaktor siete Global 24 a rodený Zvolenčan Marcel Mojžiš.
Čo vás viedlo k zorganizovaniu cyklopetície vo Zvolene?
Cyklopetícia vznikla pretože vnímame čoraz väčšie problémy s dopravou v našom meste. Stále väčšie množstvo áut na cestách, zápchy v dopravnej špičke, problémy s parkovaním, znečistené ovzdušie… Toto všetko sú každodenné problémy Zvolenčanov.
Čiže ste sa rozhodli s týmito nie príliš veselými javmi vo Zvolene bojovať dvomi kolesami?
Áno. Jedným z najúčinnejších opatrení ako zlepšiť kvalitu ovzdušia v mestách a zároveň prispieť k riešeniu dopravnej situácie je totiž podporovať nemotorovú dopravu. Veľa mladých ľudí by chcelo chodiť na bicykli. No keďže na to nemajú podmienky, radšej sadnú za volant, čím sa zvyšuje množstvo áut na cestách. Vytvorením bezpečných cyklotrás by sa preto výrazne zlepšila plynulosť cestnej premávky. Cyklotrasy preto sú veľkým prínosom pre všetkých obyvateľov mesta, aj pre tých, čo na bicykloch vôbec nechodia.
Zvolen má oproti niektorým iným mestám pritom veľkú výhodu, z jedného konca mesta na druhý sa dá prakticky jazdiť v podstate skoro neustále po rovine. Žiadne veľké kopce od nemotorovej dopravy tu ľudí preto nemusia odrádzať. Je to tak, ako to vidím ja?
Každý rok sa investujú nemalé finančné prostriedky do plánovania infraštruktúry pre motorovú dopravu. Výsledky však stále nevidieť. K reálnym krokom dochádza len veľmi pomaly hoci pre samosprávu je vytvorenie cyklochodníkov podstatne lacnejšie ako budovať cesty a parkoviská. A samozrejme, Zvolen má popritom doslova priam ideálne podmienky na rozvoj nemotorovej dopravy, treba preto konečne pristúpiť k realizácii týchto myšlienok.
Čo má vlastne vaša cyklopetícia pod Pustým hradom za cieľ?
Cieľom je vytvoriť sieť kvalitných cyklotrás vo Zvolene, dosiahnuť prepojenie všetkých mestských častí s centrom ako aj s výjazdmi do okolitej krajiny. Touto petíciou by sme chceli samosprávu upozorniť, že Zvolenčanom ale aj ľuďom, ktorí v našom meste študujú či pracujú, záleží na rozvoji cyklo-infraštruktúry.
Pritom moderné spoločnosti a dokonca už nielen vyspelý svet začína chápať, že veľa problémov s dopravou či ovzduším v meste sa dá vyriešiť práve razantnou podporou cyklodopravy. Dlho som ja osobne žil mimo Zvolen a pohyboval sa dosť často aj v blízkom či vzdialenom zahraničí a po návrate do rodného Zvolena tu očividne pozorujem a dokážem ešte lepšie vidieť, ako naše mesto práve v tejto otázke zaostáva a v podstate sa tu nič poriadne a kvalitné v tomto smere za celé roky nedeje.
Mnohé moderné európske mestá si už uvedomili, že podpora nemotorovej dopravy má mnoho pozitív. Nielenže odbremeňuje motorovú dopravu, ale zároveň zlepšuje kvalitu ovzdušia, čím skvalitňuje život ľudí a v neposlednom rade mestu šetrí nemalé finančné prostriedky. Dúfame, že aj Zvolen bude čoskoro moderným mestom, s výbornou cyklo-infraštruktúrou, kde ľudia budú mať možnosť dostať sa do centra mesta pohybom na čerstvom vzduchu, zadarmo, rýchlo a bezpečne.
Kde a ako sa zbierajú podpisy, respektíve ako môžu ľudia cyklopetíciu podpísať?
Ľudia si môžu stiahnuť petíciu na stránke občianskeho združenia CEPTA. Taktiež ju môžu podpísať vo zvolenských cylkoobchodoch a na rôznych verejných podujatiach organizovaných v meste Zvolen. Napríklad v pondelok mali možnosť občania podpísať túto petíciu na prednáške Nevyšliapanou cestou. Najbližšie budeme zbierať podpisy na Vegánskom večeri, potom na diskusii o občianskej angažovanosti, alebo na Zóne bez peňazí, kde budeme okrem iného hovoriť aj o zelených bicykloch vo Zvolene (bikesharing).
Koľko podpisov je cieľ a čo potom má nasledovať?
Radi by sme vyzbierali čo najviac podpisov. Potom petíciu odovzdáme mestskému zastupiteľstvu. Chceme, aby sa plány a stratégie na podporu cyklodopravy preniesli do skutočnosti a začalo sa s realizáciou konkrétnych krokov. Treba v prvom rade zriadiť komisiu pre nemotorovú dopravu a každoročne vyčleniť z rozpočtu Mesta Zvolen min. 1 % sumy na značenie a budovanie cyklotrás a infraštruktúry pre nemotorovú dopravu.
Koľko už máte v tejto chvíli nazbieraných podpisov a kedy ste odštartovali petíciu?
Petíciu sme odštartovali koncom septembra. Doteraz sme vyzbierali zhruba 350 podpisov.
A na záver, otázka takpovediac na telo. Aké máte skúsenosti s jazdou na bicykli po Zvolene vy osobne a čo zažívate pri tomto čoraz zaujímavejšom spôsobe dopravy na vlastnej koži?
Ja chodím na bicykli každý deň. Mnohé úseky sú naozaj nebezpečné a nečudujem sa ľuďom, že radšej sadnú za volant. Často musím dávať autám prednosť, lebo viem, že si ma jednoducho nevšimli. Keďže aj ja šoférujem, uvedomujem si, že na mnohých úsekoch je bicykel na ceste naozaj nebezpečný. Toto sa dá vyriešiť jedine vybudovaním bezpečných cyklotrás. Každý bicykel znamená o jedno auto menej. Keby sa vytvorili cyklotrasy výrazne by sa zlepšila plynulosť cestnej premávky. Prospeli by teda všetkým aj vodičom motorových vozidiel.
Ja bývam na Sekieri a v meste som na bicykli za 10 minút. Autobusom to pri ranných zápchach trvá takmer pol hodinu a plus cesta na zastávku a zo zastávky. Autom to nie je o nič rýchlejšie, lebo ešte treba nájsť miesto na parkovanie. To sa nedá porovnať s bicyklom. Z časového hľadiska je bicykel v dopravných špičkách jednoznačne najrýchlejší a okrem iného je aj najekonomickejší. Mnohí mladí ľudia by si hneď rozmysleli či pôjdu na bicykli, keby na to mali dobré podmienky.
Viac info o tejto zaujímavej a pálčivej téme sa dozviete TU!
Foto: Tomáš Vida