Súťaž rušňov vo Zvolene plná nečakaných zvratov: Jazdenie s pivom aj oslobodzovanie žien na koľajniciach!
Tony ocele, dym, para, uhlie, zruční muži, ale i ženy a obrovská sila na koľajniciach. Taká bola už tradičná kulisa veľkej ceny parných rušňov Grand Prix Slovensko, ktorá sa konala vo Zvolene.

V priestoroch zvolenskej nákladnej stanice si zmerali sily historické rušne zo Slovenska, Maďarska a Rakúska. V ich podaní návštevníci videli dynamické divadlo plné nečakaných zvratov, rýchlych rozhodovaní a zručnosti.
Železničná technika nielen pre mužov
Súťažilo sa napríklad v šprinte na sto metrov či v jazdení s otvoreným pivom na ojnici tak, aby sa nevylialo. V ďalších disciplínach sa hodnotilo, ako sa posádky súťažných rušňov dokážu popasovať s nástrahami indiánskych pascí či oslobodzovaním unesených žien priviazaných ku koľajniciam.
Predviedli sa aj ženy – rušňovodičky, ktoré dokázali, že železničná technika nie je len láskou mužov.
Skvost medzi parnými rušňami
Návštevníci pravidelného podujatia mohli okrem zápolenia obdivovať aj dvadsať rušňov a vozňov, ktoré sú dnes už len spomienkou na posledných 166 rokov železnice na Slovensku, bývalom Československu i v Rakúsko-Uhorsku.
Po prvý raz sa vo Zvolene predstavil aj skvost medzi parnými rušňami – tisovská parná zubačka 4296. „Je to jediný ozubnicový rušeň v Európe jazdiaci na bežných tratiach s normálnym rozchodom,“ vysvetlil Peter Oravec z občianskeho združenia Klubu historickej techniky (KHT) Zvolen pri Rušňovom depe Zvolen. Tisovská zubačka bola po desiatich rokoch rekonštrukčných prác dokončená len nedávno.
Hlavným organizátorom Grand Prix bol KHT v spolupráci so Železničnou spoločnosťou Cargo Slovakia, Železnicami SR a Železničnou spoločnosťou Slovensko. Vyzývateľom súťažného zápolenia bol už tradične „Malý býček“, teda parný rušeň s domovom vo Zvolene, ktorý vyrobili pred 105 rokmi pre regionálne trate Rakúsko-Uhorska s veľkým prevýšením. Vďaka KHT jazdí dodnes.
Foto: ilustračné