Naštvaní ľudia len krútia hlavami: Kam zmizli priechody pre chodcov pod nemocnicou?
Chodci len zúfalo krútia hlavami. Isto ste si aj vy všimli, že pod zvolenskou nemocnicou pri železničnej trati zmizli všetky priechody pre chodcov. Zisťovali sme, čo je za tým.
Na frekventovanej ulici V. P. Tótha (smerom k nemocnici) chodci pred časom stratili možnosť, ako prejsť cez cestu na druhú stranu. Mesto Zvolen totiž dalo zoškrabať priechody pre chodcov, ktoré tam boli dlhé roky. To narobilo problémy najmä návštevníkom ale aj zamestnancom nemocnice.
„Chodievam pravidelne k lekárovi do nemocnice a sama som ostala prekvapená, ako mám prejsť na druhú stranu,“ povedala dôchodkyňa Mária a pokračovala, „po tejto ceste chodí veľa áut a teraz sa bojím prejsť cez cestu, keď tam nie je zebra.“
Nevyhovovali normám
„Na naliehanie dopravného inšpektorátu sme priechody pre chodcov dali zbrúsiť, pretože od železničného priecestia má byť priechod vzdialený 15 metrov. Staré nevyhovovali ani na jednej strane,“ vysvetlil Ján Orolín z Odboru výstavby životného prostredia a dopravy.
„Vodič dával prednosť chodcovi, zastavil vo vzdialenosti kratšej ako 15 metrov od priecestia, čo je v rozpore so zákonom o cestnej premávke. Preto sme museli priechod obojstranne zrušiť. Pôvodné boli približne 8 metrov od trate,“ doplnil Orolínov kolega Dušan Gdovín.
Nebol ani jeden, už je aspoň jeden…
Aj keď viacero dní na inkriminovanom mieste chýbal akýkoľvek priechod, ktorý by ľudí nezdržoval, situácia sa – až – dnes zmenila. Od dnešného dňa totiž mesto nastriekalo novú „zebru“, ktorá normy dodržuje a je bližšie k Dopravnému inšpektorátu. „Nový priechod pre chodcov už je od dnes nastriekaný na ceste v normovanej vzdialenosti od železničného priecestia. Vypílilo sa zábradlie, ktoré bránilo prechodu krížom cez cestu na druhú stranu. Týmto pádom sa vytvoril sektor, aby chodci mohli prejsť cez železničné priecestie, prejsť pár krokov ďalej, ale do bezpečnej vzdialenosti od priecestia, a tam sa dostať na druhú stranu,“ informoval Gdovín.
Zaujímalo nás aj, či mesto urobí nový priechod pre chodcov z druhej strany priecestia, teda od nemocnice smerom do mesta. „Z druhej strany bohužiaľ nevychádza umiestniť priečny bezpečný priechod pre chodcov, pretože tam sú zákruty. Ten, kto ide z nemocnice bude musieť prejsť pravou stranou po železničnom priecestí a dostať sa až na ten najbližší priechod pri Dopravnom inšpektoráte, bude musieť prejsť na druhú stranu a ísť tadiaľ,“ vysvetlil Gdovín.
Ľuďom sa nové umiestnenie nepozdáva
Vlna nevôle občanov je však aj s umiestnením novej „zebry“. „Je to divné, teraz bude človek musieť dosť zachádzať. Ja to ešte zvládnem, ale čo starší ľudia, ktorí chodia k lekárom častejšie a pre ktorých to bude veľká a náročná zachádzka,“ vyjadril sa k téme aj Zvolenčan Stanislav.
Zamestnankyňa zvolenskej nemocnice, pani Beáta, ktorá sa dokonca priamo na magistráte na tento problém sťažovala, tiež s umiestnením nového priechodu nie je spokojná. „Nielen my, čo chodíme do práce do nemocnice, ale aj pacienti, ktorí tam idú pešo, nemáme možnosť prejsť pri železničnej trati cez cestu. Náhradný priechod pri policajtoch je okľuka. Zaujímavé je, že do nákupných stredísk vedú chodníky priamo.“
Navyše, sami na vlastné oči sme sa presvedčili, že ešte pokým nebol namaľovaný nový prechod a starý pri trati už na ceste nebol, tak ľudia chodili tadiaľ ako doposiaľ. Zaujímavé je, že niektorí vodiči, dokonca ľuďom aj zastali a to aj napriek tomu, že „zebra“ tam už nebola. Nuž, zvyk je železná košeľa.
Prečo to doteraz nikomu neprekážalo?
Paradoxom na celom prípade je, že dlhé roky nikomu neprekážalo, že priechod pre chodcov nespĺňa normy. Ľady sa začali lámať až teraz. „Je dobré, že sa tie priechody zrušili, keďže predtým porušovali zákon. Takýchto nevyhovujúcich priechodov je v meste viac, zatiaľ sa to ticho toleruje, ale tento bol priamo pred Dopravným inšpektorátom. Oni zrejme mali pokyn zhora, niekto to odsledoval a jednoducho mesto dostalo takýto pokyn. My môžeme robiť dopravné značenia len na základe výslovného súhlasu Dopravného inšpektorátu. Čiže sme nemohli poukázať na to, že v minulosti to nikomu nevadilo a teraz áno,“ dodal na záver Dušan Gdovín z Odboru výstavby životného prostredia a dopravy.