Cyklodiskusiu vo Zvolene nezrušil ani lejak: Kontroverzné rozhodnutie poslancov čelilo kritike
Cyklodoprava pod Pustým hradom... Vo Zvolene sa dostala na pretras otázka rozvoja nemotorovej dopravy v meste. Hovorilo sa o problémoch s preplnenými cestami či parkoviskami, ale aj o kontroverznom rozhodnutí mestských poslancov.
Či patria alebo nepatria bicykle do mesta sa pýtalo mesto na minulotýždňovej diskusii, ktorá sa kvôli lejaku presunula z Fun zóny do kaviarne. Päť hostí z rôznych cykloiniciatív a pracovných skupín predstavilo Zvolenčanom svoje stanoviská k problematike. Do diskusie sa zapojila aj primátorka Lenka Balkovičová a náčelník Mestskej polície Juraj Chabada. Čo na mieste teda odznelo?
Podľa Andrey Štulajterovej z Občianskej cykloiniciatívy BB nemusíme po odpoveď chodiť ďaleko – zvyšok Európy nám dáva jasne najavo, aká cesta nás čaká. „Máme príklady z iných krajín, kde mali tiež značné problémy s dopravou. Rozvojom cyklotrás a potrebnej infraštruktúry sa doprava upravila nielen k spokojnosti samotných cyklistov, ale hlavne k spokojnosti šoférov,“ uviedla.
Intenzita áut na cestách sa po zavedení týchto opatrení znížila, takže pohodlne mohli cestovať aj motoroví aj nemotoroví. Plus jeden cyklista rovná sa mínus jedno auto, opakuje Andrea známu formulku. „Našou výhodou je, že sme pozadu a môžeme čerpať zo skúseností týchto krajín,“ dodala Andrea s úsmevom. Kým iní si prešli počiatočnými problémami pri budovaní bezpečnej infraštruktúry, my sa týmto problémom môžeme vyhnúť.
Česi sú na tom lepšie
Podľa Radovana Červienku z Cyklodopravy.sk sa stačí pozrieť k susedom. „Kým Česko začínalo na tej istej úrovni ako my, dnes sú výrazne popredu – aj s budovaním cyklotrás aj legislatívne,“ hovorí.
Aj Zvolen bude tento rozvoj potrebovať, keďže doprava na cestách je už dnes preplnená a problémy s parkovaním rastú každým dňom. V Európe sú dokonca známe prípady, kedy mesto namiesto budovania parkovacích miest pristúpilo k ich rušeniu. Ľudia boli potom nútení hľadať iné spôsoby ako sa dostať do centra miest alebo ako cestovať v rámci danej lokality. Zvolen zatiaľ nad niečím takým neuvažuje.
Cyklista má povolený vstup, ale…
Na ostatnom zasadnutí Mestského zastupiteľstva rozhodovali mestskí poslanci o tom, či povoliť vstup cyklistom na námestie. Tento návrh neprešiel. Štulajterová to na diskusii skritizovala. Podľa nej pred rozhodnutím chýbala medzi verejnosťou väčšia osveta. Porovnáva to s Bystricou. „Štyri roky sme intenzívne pracovali na tom, aby sa cyklisti pustili na námestie,“ hovorí Andrea Štulajterová, podľa ktorej treba najprv ľuďom vysvetliť, prečo sa tohto kroku netreba obávať.
„Cyklista je na námestí hosť,“ vysvetlila. Slabší účastník premávky, teda chodec má vždy prednosť a cyklista naňho musí dať pozor. To má byť jasné každému. Spolu s kontrolou polície a osvetou potom nič nehrozí. Jasným dôkazom je samotný fakt, že v Banskej Bystrici na námestí nedošlo za tri roky k nijakej vážnej nehode.
Zvolen má v súčasnosti naplánované štyri realizačné projekty cyklotrás, ktoré počítajú s pospájaním sídlisk. Stretávajú sa však s problémami, či už je to neochota majiteľov pozemkov predať pozemok určený na vybudovanie cyklotrasy mestu za rozumnú cenu alebo zmeny organizácie dopravy, ktoré cyklotrasy komplikujú. Rozvoj cyklotrás je spojený aj so zvyšovaním výdavkov. Treba počítať, že v budúcnosti budú rásť. V konečnom dôsledku však podľa prítomných hostí mestá rozvojom cyklodopravy ušetria nemalé prostriedky.