Štiavnickú Anču ministerstvo zachovalo. Aktivisti sú ale nespokojní. V čom je problém?
Aj napriek tomu, že ministerstvo dopravy zachovalo Štiavnickú Anču, situácia je podľa občianskych aktivistov veľmi zlá a nezmyselná. Od ministerstva žiadajú nápravu. Pozrite, v čom je vlastne problém a čo hovorí ministerstvo.
V júli až októbri minulého roku sa pod petíciu za zachovanie osobnej železničnej dopravy do Banskej Štiavnice, a teda Štiavnickej Anče podpísalo takmer 15 000 občanov prevažne z regiónu. Podľa občianskych aktivistov okolo úspešnej petície je však situácia takmer 2 mesiace po spustení nového grafikonu na trati aj v bývalej rýchlikovej zastávke Hronská Dúbrava veľmi zlá a nezmyselná.
„Riešenie funguje len pro forma, pripravili sme (tím ľudí okolo organizátorov petície) pripomienku k aktuálnemu grafikonu. Vychádzali sme pritom z analýzy Výskumného ústavu dopravného a z vlastných dát a analýz. Ministrovi Počiatkovi, na vedomie predsedovi BBSK a primátorke Banskej Štiavnice bola práve zaslaná,“ povedala nám členka petičného výboru Jana Kuzmová.
V pripomienke žiadajú ministerstvo dopravy o obnovenie zastavovania rýchlikov v stanici v uzle Hronská Dúbrava v oboch smeroch, následnú optimalizáciu grafikonu osobnej dopravy na trati Banská Štiavnica – Hronská Dúbrava smerom k potrebám cestujúcej verejnosti a k prípojnosti na obojsmerné rýchlikové spoje v stanici Hronská Dúbrava a uvedenie zmien do platnosti od 3. marca tohto roku.
Rýchlik na Sliači stojí, na Dúbrave nie
„Dôvod, prečo rýchliky po novom zastavujú v Sliači kúpeľoch, ale v dlhé roky využívanej Hronskej Dúbrave sa ich cestujúci nedočkajú, je neznámy,“ hovorí nám ďalej Kuzmová a dodáva: „Železničná stanica Hronská Dúbrava, ktorú podľa údajov samotného Výskumného ústavu dopravného využívalo v roku 2010 neporovnateľne viac cestujúcich ako stanicu Sliač kúpele, ktorá spájala a umožňovala prestup na trate do 4 smerov (Horná Štubňa/Kremnica, Žiar nad Hronom, Banská Štiavnica, Zvolen) a ktorá, keďže do obce ani celého regiónu nepremáva prímestská autobusová doprava, bola hlavnou vstupnou bránou do regiónu, od 9. decembra 2012 obsluhuje iba občasné osobné vlaky. Namiesto nej vám rýchlik zastaví v Sliači kúpeľoch len necelých 5 km od Zvolena na ceste do Banskej Bystrice, dvoch významných uzlov, čím vás v ceste zbytočne spomalí. Ak by ste, napríklad, chceli cestovať z Banskej Štiavnice „Ančou“ do Zvolena, rýchlik vo Zvolene bezdôvodne zmeškáte o 2 minúty.“
Občianski aktivisti sa obávajú, že súčasný stav hraničí so stavom nefunkčnosti a udržiava dopravu pro forma, pričom z tohto dôvodu žiadajú o urýchlené vyriešenie vzniknutého stavu. Tento stav sa, podľa nich, môže stať v budúcnosti argumentom na úplné zrušenie dopravy na trati.
Ministerstvo: Sme pripravení rokovať, ale…
O vyjadrenie sme požiadali aj Ministerstvo dopravy výstavby a regionálneho rozvoja SR. „Po zvážení všetkých argumentov pre a proti zachovaniu osobnej dopravy, a po rokovaní s pani primátorkou mesta Banská Štiavnica rozhodol pán minister o podmienečnom zachovaní osobnej železničnej dopravy na tejto trati, pričom však zdôraznil, že rozsah zabezpečovania tejto dopravy bude – s ohľadom na striktný limit štátom financovateľných výkonov železničnej osobnej dopravy – obmedzený na štyri páry vlakov denne,“ vysvetľuje pre Žiar24 hovorca ministerstva Martin Kóňa a dodal, že: „zastavovanie rýchlikov Bratislava – Zvolen v stanici Hronská Dúbrava je z konštrukčných a technologických dôvodov vylúčené (načo p. minister pri rokovaní upozornil), bolo rozhodnuté, že osobné vlaky na trati Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica budú naviazané na jestvujúce osobné vlaky, premávajúce na trati Levice – Zvolen a budú gravitovať do Zvolena ako do prirodzeného spádového centra oblasti.“
Odchody a príchody vlakov neurčilo ministerstvo, ale dopravca
Časovú polohu týchto vlakov stanovil dopravca Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. na základe svojho poznania frekvencie cestujúcich v rôznych časových obdobiach dňa. „Tá vybrala vlaky, ktoré obsluhujú „robotnícku“ frekvenciu (návozy na 6.00, 8.00, príp. aj 7.00, odvozy po 6.00, 14.00 a 18.00, príp. aj 16.00). Príchody vlakov do Banskej Štiavnice sú o 5.37, 7.13, 15.59 a 19.59, príchody vlakov do Hronskej Dúbravy sú v pracovných dňoch o 4.52 (príchod do Zvolena 5.04), 6.10 (príchod do Zvolena o 6.22), 14.46 (odchod z Banskej Štiavnice o 14.17, príchod do Zvolena o 15.04), 17.07 (odchod z Banskej Štiavnice o 16.38, príchod do Zvolena o 17.24),“ dopĺňa Kóňa.
Režim rýchlikov by zastavenie v Dúbrave rozhodilo
„K otázke možného zastavovania rýchlikov Bratislava – Zvolen v stanici Hronská Dúbrava považujeme za potrebné poznamenať, že v grafikone 2012/2013 sa nám prvý krát podarilo vytvoriť taký režim diaľkovej dopravy, v ktorom rýchliky Bratislava – Žilina – Košice sú previazané s rýchlikmi Bratislava – Levice – Zvolen – Banská Bystrica – Vrútky – Žilina tak, aby boli vytvorené dobré prestupy medzi nimi v staniciach Bratislava Vinohrady, Vrútky a Žilina. Tým je však veľmi presne definovaný jazdný čas jedných i druhých. Pri zohľadnení časových nárokov na všetky nevyhnutné technologické úkony na obidvoch tratiach (ale najmä na jednokoľajnej Šurany – Levice – Zvolen) neostáva čas na zastavenie v Hronskej Dúbrave – bolo by to možné len za predpokladu rezignácie na zastavenie v inej nácestnej stanici,“ vysvetľuje hovorca dôvody nezastavovania rýchlikov na Dúbrave.
Hovorca Martin Kóňa sa však stretnutiu nebráni: „Sme pripravení rokovať so zástupcami samosprávy o novom nastavení časových polôh osobných vlakov, ak zastávajú názor, že by to obsadeniu jednotlivých vlakov prospelo, nedokážeme ale prijať akékoľvek riešenie, ktoré by zvyšovali nároky na celkový objem vlakových výkonov, vynakladaných na túto trať. Stále platí, že obyvatelia Slovenska si nemôžu cez dovoliť dotovať prázdne vlaky, a aj ministerstvo dopravy bude podporovať vlakovú dopravu len tam, kde je záujem cestujúcich,“ uzatvoril hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Martin Kóňa.