Starosta, primátor a poslanec VÚC v jednom balení
V dnešnom hektickom svete nie je v politike, verejnej správe ako aj samospráve ničím prekvapujúcim kumulovanie funkcií.
V dnešnom hektickom svete nie je v politike, verejnej správe ako aj samospráve ničím prekvapujúcim kumulovanie funkcií. Napríklad poslanec VÚC je zároveň členom niekoľkých komisií, členom alebo štatutárom rôznych občianskych združení, starostom alebo primátorom, členom orgánov spoločností, kde je VÚC, mesto alebo obec zriaďovateľom alebo spoločníkom.
Stále rozmýšľam ako všetku túto prácu zvládajú, keď deň má žiaľ len 24 hodín. Asi tu neplatí staré a osvedčené, že „na dvoch stoličkách sa poriadne sedieť nedá“. Má na to všetko jeden zdravý človek vôbec čas, ak má vykonávať svoje funkcie plnohodnotne. Toto je len jedna stránka veci. Podľa §3 Zákona 303/2001 Z.z. môže byť za poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja (ďalej len „poslanec zastupiteľstva“) citujem: „ zvolený ten, kto má právo voliť, má trvalý pobyt v obci, ktorá patrí do územia volebného obvodu, v ktorom kandiduje, a nenastali uňho prekážky vo výkone volebného práva podľa § 2 ods. 2 písm. b) a c).“
Napriek vyššie uvedenému sa mi tu natíska jedna hypotetická otázka – a to otázka týkajúca sa možnej zlučiteľnosti alebo nezlučiteľnosti funkcie poslanca VÚC a starostu alebo primátora tej-ktorej obce alebo mesta v pôsobnosti príslušného samosprávneho kraja. Pýtate sa prečo? Ja si kladiem túto otázku: bude takýto poslanec so štyridsaťdeväť členného zastupiteľského zboru solidárny k ostatným obciam a mestám v regióne, ktorý sa skladá z trinástich okresov a viac ako päťsto miest a obcí alebo bude pomáhať najmä svojmu regiónu, mestu, obci z dôvodu upevnenia si svojej pozície starostu, primátora, prípadne z dôvodu možnosti opätovného zvolenia za poslanca VÚC. Názory na túto dilemu sa rôznia – jedni tvrdia, že bude pomáhať najmä svojej obci, mestu a regiónu – čo je pochopiteľné, keďže to sľúbil svojim voličom, druhí tvrdia, že bude nestranný a ako starosta alebo primátor lepšie pozná potreby samospráv ako človek z iného profesného prostredia.
Kde je pravda? Myslím, že niekde uprostred. Ja osobne si myslím, že žiadny starosta alebo primátor nebude ako poslanec vyššieho územného celku nestranný a nezaujatý. Prečo? Lebo riskuje viac ako človek z inej profesie. Ak dostatočne neuspokojí svojich voličov nie len, že ohrozí svoje znovuzvolenie ako poslanca VÚC, ale aj svoju pozíciu ako hlavy obce alebo mesta.
V súvislosti s touto otázkou ma napadajú len dve, žiaľ obe asi nereálne, riešenia. Jednou by bola zmena volebného zákona vo veci nezlučiteľností funkcie poslanca VÚC a starostu alebo primátora. Druhou zrušenie VÚC ako vyššieho správneho útvaru a prenos kompetencií na okresy resp. novovzniknuté okresné zastupiteľstvá zložené zo starostov a primátorov príslušného okresu na základe výsledkov komunálnych volieb. Nechajme sa preto prekvapiť a počkajme čo nám prinesie blízka budúcnosť.
Robert Mihok