Rekonštrukcia cesty v centre mesta? Z tankodromu vznikol tankodrom!
Mnohým vodičom svitla nádej, keď začali cestári opravovať známy úsek pred základnou školou. Márne. Ping-pong o poriadnu opravu medzi sebou hrá samosprávny kraj a vodári.
„Vlani som si tu odrazil výfuk,“ hovorí Marcel (33) z Kremnice. „Na to ako to opravili nemám slov, je tam nejaká zmena?“ pýta sa ďalej. „Keď nemusím radšej tadiaľto nejazdím, nemám toľko peňazí na opravy,“ dodáva František (42)
Aj keď Kremnica je charakteristická dláždenými úsekmi a patrí to k jej koloritu, domáci či návštevníci mesta, presnejšie ich autá, sú na mnohých ťažko skúšané.
Horor na ceste, alebo školský retardér?
Dláždený úsek cesty na Ulici Pavla Križku pred základnou školou pozná každý vodič, ktorý prechádza mestom smerom na Skalku či Krahule, alebo vezie svoje dieťa do školy. Je to frekventovaná cesta.
Aj keď Kremnica je charakteristická dláždenými úsekmi a patrí to k jej koloritu, domáci, či návštevníci mesta, presnejšie ich autá, sú ťažko skúšané. Ak niekto prejde tento úsek rýchlejšie ako rýchlosťou 20/km za hodinu, hrozí že nejaká časť z auta odpadne, prípadne si poškodí tlmiče. Inak tomu nie je ani po rekonštrukcii.
Horúci zemiak
Cesta je v správe VÚC Banská Bystrica. Zaujímalo nás teda akým spôsobom je tento úsek opravovaný. „Cesta je tvorená dlažobnými kockami bez pevného podložia. To spôsobuje, že na danom úseku sa vytvárajú vlny,“ konštatuje na začiatok hovorkyňa BBSK, Monika Pastuchová a pokračuje: „Cesta II/578 pri ZŠ Križku sa opravuje spôsobom odstránenia bodových závad – nerovností na vozovke, nakoľko nie je účelné investovať do rekonštrukcie, pokiaľ nebude v danom úseku zrealizovaná plánovaná mestská kanalizácia,“ vysvetľuje ďalej Pastuchová s tým, že v júli a auguste sa tu preinvestovalo 1267 eur.
Nespevnené podložie od Márie Terézie
Problémom tejto cesty je teda nespevnené podložie. Potvrdili nám to aj pracovníci, ktorí cestu rekonštruovali. „To podložie je ešte z čias Márie Terézie,“ zažartovali.
Problém je teda kvôli plánovanej kanalizácii. Kým sa nespraví, Kremničania a turisti budú aj naďalej vrážať do opravy svojich áut viac, aj keď platia rovnaké dane ako iní Slováci.
Samozrejme sme hneď kontaktovali kremnickú samosprávu, tam nás ale odkázali na Stredoslovenskú vodárenskú prevádzková spoločnosť, Veolia. Po urgenciách a pár týždňoch nám ale prišla odpoveď, že sa máme obrátiť na Stredoslovenskú vodárenskú spoločnosť, ktorej 100% akcií vlastnia obce a mestá.
Odpoveď prišla po troch týždňoch. „Stredoslovenská vodárenská spoločnosť, a.s., Banská Bystrica plánuje vybudovať kanalizáciu na danej ulici, realizácia projektu je však podmienená výzvou z Operačného programu Životné prostredie v rámci EÚ fondov , ktorá doposiaľ nebola vyhlásená. V prípade, že výzva na EÚ fondy vyhlásená nebude, Stredoslovenská vodárenská spoločnosť, a.s., B. Bystrica projekt nezrealizuje,“ uvádza Ingrid Surová manažér projektu spomínanej akciovky.
Začarovaný kruh
A sme opäť na začiatku. VÚC-ka neopraví cestu poriadne, kým sa nezrealizuje nová kanalizácia. Vodári ale ešte nevedia, kedy a či vôbec dostanú na ňu peniaze.
Podľa stavebného zákona je ale stavebník povinný uviesť verejnú komunikáciu do pôvodného stavu. Teda aj keby BBSK cestu zrekonštruovala aj s pevným podlažím, vodári by ju museli opraviť. Potvrdila nám to aj vedúca oddelenia výstavby a životného prostredia v Kremnici, Mariana Donovalová.
Je tu ale ešte jeden problém. „Ak sa opravuje cesta, ktorá je spevnená v podlaží betónom, po rekonštrukcii nemusí presne sadnúť. Nedá sa to už ani reklamovať, pretože sa to môže prejaviť aj po piatich rokoch,“ upozorňuje ďalej Donovalová. Podľa nej je v meste viacero podobných úsekov.
Kremnickí vodiči a turisti majú teda viacero možností. Daným úsekom budú prechádzať veľmi, veľmi pomaly, alebo nebudú daným úsekom prechádzať vôbec. Prípadne úsek môžu obísť cez Kremnické Bane a Krahule. Treba si však spočítať čo je drahšie. Viac než 10 km obchádzka alebo výmena tlmičov na všetkých štyroch kolesách? :)