Kraj začal rekonštruovať desiatky kilometrov ciest v Revúckom okrese. Čakajte obmedzenia
BBSK dostal na rekonštrukciu od vlády bezúročnú pôžičku osem miliónov eur, vysúťažená cena však bola napokon ešte o 71 000 eur vyššia.
Dovedna 74 kilometrov ciest II/531 z Tisovca do Červenej Skaly a II/532 z Muráňa do Tornale v okresoch Rimavská Sobota a Revúca sa v nasledujúcich mesiacoch postupne dočká rekonštrukcie. Predstavitelia Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK), ktorý je investorom, informovali o spustení prác na stretnutí s miestnymi starostami a zhotoviteľom stavby v Muráni a Revúcej.
„Tam, kde cesta vyžaduje komplexnejšiu rekonštrukciu, využijeme metódu recyklovania za studena, čo prináša pre kraj pridanú hodnotu v zmysle toho, že je to ekologická metóda, teda jednotlivé materiály sa recyklujú priamo na mieste. Zároveň, je to teda aj ekonomická metóda,“ vysvetlil riaditeľ odboru dopravy, cestnej infraštruktúry a investícií Úradu BBSK Peter Muránsky.
Dodal, že pri obnove komunikácií vypustili metódu asfaltových mikrokobercov, ktorá je podľa neho vzhľadom na stavebno-technologický stav obidvoch ciest nevhodnou technológiou. „Zamieňame ju za asfaltový betón v hrúbke päť centimetrov. Tam, kde je stav cesty ešte vyhovujúci, pristupujeme len k lokálnym úpravám, napríklad zarezaniu krajnice,“ objasnil.
Podľa slov predsedu BBSK Jána Luntera si obidve komunikácie zaslúžili rekonštrukciu už dávno, keďže napríklad cesta II/532 je dôležitou spojnicou, po ktorej okrem iného prichádzajú turisti z Maďarska. Preto chcú k obnove pristúpiť zodpovedne a v niektorých kritických úsekoch bude vybrané a následne spevnené aj podložie vozovky do hĺbky 40 centimetrov. „Takáto cesta by mala vydržať až 20 rokov oproti tomu, keby sme spravili rekonštrukciu len odfrézovaním piatich centimetrov a nahradením novým asfaltom,“ podotkol Lunter.
BBSK dostal na rekonštrukciu od vlády bezúročnú pôžičku osem miliónov eur, vysúťažená cena však bola napokon ešte o 71 000 eur vyššia. Práce v jednotlivých úsekoch sa budú podľa predstaviteľov kraja uskutočňovať postupne a bude pri nich dochádzať k dopravným obmedzeniam v podobe presmerovania premávky do jedného jazdného pruhu.
Po rekonštrukcii by mali byť obidve komunikácie preklasifikované na cesty prvej triedy a odovzdané Slovenskej správe ciest. „Je daný sľub, že keď cesty odovzdáme, tak ten dlh osem miliónov eur nám odpustia,“ avizoval predseda BBSK.
Podľa slov starostu obce Muráň Romana Goldschmidta, v ktorej sa obidve uvedené komunikácie spájajú, vnímajú obyvatelia regiónu rekonštrukciu len pozitívne. „Myslím si, že prinesie pozitívny vplyv na celý Revúcky okres, nielen na samotný Muráň,“ povedal starosta s tým, že obnovená cesta bude mať prínos aj pre rozvoj turizmu.
„Je tu Národný park Muránska planina, Muránsky hrad, máme tu sysľovisko či muránske buchty. Tie sú artiklom, ktorý sa teraz veľmi dobre predáva,“ zakončil Goldschmidt.