Boj o zákazníka bol len fikciou?! Nákupné reťazce a známa mliekareň sa vyfarbili
Dohodou za vyšším ziskom. Veľké reťazce a dôležitý dodávateľ mliečnych výrobkov vyprodukovali dohodu, v ktorej bol zákazník až na poslednom mieste.
Jednoduchá dohoda veľkých nákupných reťazcov s jedným z najväčších slovenských producentov mliečnych výrobkov spoločnosťou Rajo viedla v ostatnej dobe k navyšovaniu ziskov. Podľa portálu Aktuality.sk to vyplýva z inšpekcií Protimonopolného úradu. Ten konal už od apríla minulého roka, pričom na svojom webe informuje, že „účastníci konania sa mohli dopustiť porušenia zákona tým, že uzatvárali medzi sebou vertikálne dohody, ktorých spoločným cieľom bolo určenie cien pre ďalší predaj.“
PREČÍTAJTE SI: Alarmujúca štatistika. Žltačku zo zlej hygieny má stále viac ľudí!
O koho ide?
Medzi „dohodárov“ patria známe značky ako Tesco, Billa, Kaufland, Coop Jednota, Moja Samoška, Terno, CBA a Carrefour. Informáciu priniesol Denník N. Práve s nimi v snahe navýšiť zisky spolupracovala spoločnosť Rajo, pričom sa dohodli na tom, aby ceny boli vyššie ako zvyčajne. Spotrebiteľ tak zostal na okraji záujmu, pričom takéto správanie sa je protizákonné.
Spoločnosti, ktoré sa na takejto forme spolupráce dohodli, prezradila e-mailová komunikácia, ktorú prešetruje Protimonopolný úrad. Podľa jeho tvrdenia daný stav demotivoval maloobchodných predajcov, v praxi sa neodohrával požadovaný konkurenčný boj. Rovnako dôležitým momentom ale bol nárast cien, ktorý sa dotkol spotrebiteľa.
Spoločnosť Rajo sa ohradila
„Z pohľadu spoločnosti RAJO ide vo veci rozhodnutia PMÚ SR z 13.6.2016 o vykonštruované obvinenia. Spoločnosť RAJO si je vedomá rizík protisúťažného konania a preto nikdy nenavrhovala ani nevynucovala konanie, ktoré by mohlo byť považované za nezákonné. Navyše, neprirodzené zvyšovanie cien našich výrobkov by znamenalo pre našu spoločnosť okamžitý pokles predaja, hospodárskych výsledkov a zamestnanosti v spoločnosti. Od nich je následne závislý celý náš reťazec producentov mlieka, spomedzi ktorých tvoria slovenskí prvovýrobcovia 90 %,“ hovorí Zuzana Stanová, členka predstavenstva pre obchod a marketing RAJO, a.s.
„Rozhodnutie PMÚ SR mylne považuje bežnú prax odporúčaných cien uplatňovanú spoločnosťou RAJO v spojení s jednostrannými krokmi vzájomného monitoringu a dorovnávania cien zo strany obchodných reťazcov za nezákonnú „resale price maintenance". Spoločnosť preto plánuje využiť všetky právne prostriedky na obranu. Voči neprávoplatnému rozhodnutiu PMÚ SR sme už podali rozklad a veríme v skoré očistenie nášho mena," dodáva.