Stanislav Černák Rôzne

Výstavba úseku R2 Pstruša-Kriváň: Začalo sa stavať, obchvat Detvy by mal byť hotový do dvoch rokov!

Zhruba 10,4-kilometrová rýchlostná cesta má byť odovzdaná do užívania o dva roky, naraz s úsekom Zvolen-východ - Pstruša.

Ilustračný obrázok k článku Výstavba úseku R2 Pstruša-Kriváň: Začalo sa stavať, obchvat Detvy by mal byť hotový do dvoch rokov!
Zdroj: Webnoviny.sk

Poklopaním základného kameňa v Detve Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v pondelok oficiálne začala výstavbu 10,38-kilometrového úseku rýchlostnej cesty R2 Pstruša – Kriváň. Jej výstavba má trvať 24 mesiacov, zhotoviteľom je združenie firiem Strabag, Doprastav a Váhostav – SK. Zmluvná cena je vyše 177,960 milióna eur bez DPH, pričom 85 percent oprávnených nákladov financuje NDS z eurofondov. Úsek sa začína mimoúrovňovou križovatkou Pstruša vo Vígľaši-Pstruši, kde sa napája na cestu I/50. Pokračuje údolím rieky Slatiny v súbehu s cestou I/50 a železničnou traťou.

Trasa pôjde mimo Detvu

Trasa je vedená mimo obcí Vígľaš, Stožok a Detva a končí sa pri obci Kriváň rovnomennou mimoúrovňovou križovatkou. Ako uviedol minister dopravy Ján Počiatek, nová rýchlostná cesta rozšíri možnosti príchodu nových investorov do detvianskeho regiónu.

„Dôležité je spomenúť, že tento úsek predchádza úseku Zvolen-východ – Pstruša, ktorý očakávame, že bude vysúťažený ešte v tomto roku a očakávame, že aj jeho výstavba sa začne v tomto roku. Čo znamená, že bude chýbať už len malinký kúsoček (obchvat Zvolena, pozn. autora), aby to bolo napojené na existujúcu dopravnú infraštruktúru,“ prezradil Počiatek s tým, že podľa plánu by mali byť oba úseky odovzdané do užívania v rovnakom termíne.

Financovanie je už zabezpečené

Výstavba budúceho obchvatu Detvy na R2 Pstruša – Kriváň má podľa rezortu dopravy už zabezpečené financovanie z Európskeho fondu regionálneho rozvoja. Počiatek rozhodol o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na tento projekt, čím sa uvoľnilo čerpanie vyše 155 mil. eur z Operačného programu Doprava (OPD).

„Projekt získal odporučenie od technických poradcov Európskej únie (Jaspers) a bol zaslaný na schválenie Európskej komisii (EK),“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Na otvorení stavby úseku R2 sa zúčastnili aj zástupcovia Európskej komisie a Jaspers, ktorí si obhliadli aj ďalší eurofondový projekt, mimoúrovňovú križovatku vo Zvolene – Neresnici.

Zníži sa vyťaženosť I/50 a aj počet nehôd

Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka nová rýchlostná komunikácia stiahne 80 až 90 percent dopravy zo súbežného už preťaženého úseku cesty I/50. „Keď si uvedomíme, že dnes sú tu intenzity viac ako 15-tisíc vozidiel denne, z čoho zhruba štyritisíc sú ťažké nákladné vozidlá, sú to veľmi veľké čísla na cestu prvej triedy. Takisto má tento úsek veľmi vysokú hustotu dopravných nehôd – viac ako 10 ročne na jeden kilometer. Po realizácii tejto výstavby to číslo bude okolo troch, čiže o dve tretiny sa zníži počet dopravných nehôd,“ uviedol Palčák.

Foto: ilustračné

Zdroj: Webnoviny.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM