Poľnohospodári povedia, čo ich trápi: Hľadať riešenia na problémy v podnikaní budú aj v Lučenci
Farmári to v dobe silnej konkurencieschopnosti zahraničných firiem vôbec nemajú ľahké. Aj to je dôvod, prečo sa spoločne stretnú v deviatich slovenských mestách, budú diskutovať o problémoch a hľadať riešenia.
V deviatich slovenských mestách sa od mája do júla uskutočnia semináre pod názvom Akadémia vzdelávania v poľnohospodárstve, ktoré sú zamerané na rozvoj podnikania pre všetkých prvovýrobcov a výrobcov. Prvý seminár už prebehol vo štvrtok v Banskej Bystrici a farmári na ňom diskutovali o problémoch, ale i riešeniach, ktoré by im pomohli v podnikaní, najmä na malých rodinných farmách. Ďalšie sa uskutočnia v Senici, Poprade, Dunajskej Strede, Michalovciach, Nových Zámkoch, Martine, Bratislave a 10. júla aj v Lučenci.
Ako tvrdia organizátori, výstupom odborných stretnutí bude zhrnutie problémov farmárov a návrhu ich riešení. Tie predložia na diskusiu s ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka. Akadémia podnikania v poľnohospodárstve je súčasťou aktivít známeho projektu Kvalita z našich regiónov (KZNR), ktorý už štvrtý rok úspešne vzdeláva občanov Slovenska. Vysvetľuje im, prečo treba nakupovať domáce výrobky, ako sa týmto spotrebiteľským správaním dajú vytvoriť nové pracovné príležitosti, zlepšiť kvalita života a intenzívnejšie podporiť národná ekonomika.
Ako tvrdí autorka projektu Bohumila Tauchmannová, na jednejstrane je dôležitý tlak zo strany spotrebiteľa a naučiť ho, prečo je dôležité kupovať to, čo sa u nás dopestuje a vyrobí, ale ani druhá strana nemôže pokrivkávať. „Práve preto vstupujeme aj do vzdelávania v poľnohospodár¬stve. Ak chceme niečo viac kupovať, musí sa to najprv dopestovať, spracovať a musí sa to aj niekde predať. Zároveň sa musí spolupracovať so samosprávou a štátnou správou, ktorá nám tu nastavuje podnikateľské prostredie a prostredie pre spotrebiteľa,“ vraví Tauchmannová.
Ako tiež zdôraznila, za ten čas, čo sa rozbehol projekt, je evidentný posun v zmene spotrebiteľského správania. „Dôkazom toho, že obsah kampaní nášho projektu usmerňuje a učí spotrebiteľa, že kupovať slovenské výrobky je dobré a výhodné, sa už prejavilo aj v medziročnom zvýšení podielu domácich potravín v nákupných košíkoch slovenských rodín. V roku 2013 sa oproti roku 2012 zvýšil o 5 percent, čo vo finančnom vyjadrení predstavuje 300 miliónov eurročne viac pre poľnohospodárov i výrobcov,“ dodáva autorka projektu.
Foto: ilustračné