Máte radi tradície a miestne výrobky? V Banskobystrickom kraji pribudli špeciálne pulty, FOTO
Momentálne v projekte spolupracujú s viac ako 60 producentmi a v predaji je takmer 250 položiek.
Ďalšie dva regionálne pulty ponúkajúce v turisticky atraktívnych destináciách produkty miestnych výrobcov a remeselníkov pribudli v týchto dňoch v Banskobystrickom samosprávnom kraji (BBSK). V BBSK ich tak funguje 14. Fyzické pulty, ako aj e-shopy sa pritom za 2,5 roka existencie stali distribučným kanálom pre viac ako 60 producentov.
Na nových miestach
Ako uviedla Zuzana Jóbová z Rozvojovej agentúry BBSK Dobrý kraj, nové pulty pribudli v Leseniciach v okrese Veľký Krtíš a v Stredoslovenskom múzeu v Tihányiovskom kaštieli v Banskej Bystrici. Podľa nej sa od vzniku projektu predali na regionálnych pultoch výrobky v hodnote asi 6-tisíc eur a v e-shope v hodnote takmer 33-tisíc eur.
Projekt Regionálne pulty spustili a verejnosti predstavili prvýkrát v decembri 2019 umiestnením šiestich regionálnych pultov v top ubytovacích zariadeniach v rôznych kútoch Banskobystrického kraja. V marci 2020, štyri mesiace po spustení projektu, boli prevádzky, kde pulty umiestnili, z dôvodu pandémie zavreté. BBSK vtedy zareagoval a v máji 2020 spustil predaj regionálnych produktov cez dostupnú platformu na sociálnej sieti. Hneď však začal pracovať aj na vlastnom e-shope, ktorý spustili v októbri 2020.
Zákazníkov lákajú
„Od momentu, keď sme spustili projekt, až k dnešnému dňu sa nám podarilo takmer zdvojnásobiť počet dodávateľov – regionálnych producentov. Momentálne spolupracujeme s viac ako 60 producentmi a v predaji je takmer 250 položiek,“ uviedla manažérka projektu Mária Ursínyová. „Podľa odbytu vidieť, že zákazníci chcú podporovať lokálnych výrobcov, vedia si vážiť ich ručnú prácu a tradície, ktoré uchovávajú vďaka dodržaniu tradičných výrobných postupov alebo prácou s lokálnymi surovinami,“ informovala ďalej.
V e-shope aj vo fyzických pultoch sa nachádzajú aj produkty, ktoré disponujú niektorým z označení Regionálny produkt Gemer-Malohont, Hont, Novohrad, Podpoľanie, Pohronie alebo Horehronie. Toto označenie môžu získať produkty, ktoré spĺňajú kritériá, ako určitý podiel ručnej práce a lokálnych surovín, prínos k zachovávaniu tradícií a k rozvoju regiónu. Aby mohla byť značka udelená, producent sa musí zapojiť do certifikačného procesu.
Od tohto roku BBSK cez Rozvojovú agentúru BBSK Dobrý kraj podporuje finančne aj miestne akčné skupiny, ktoré sú koordinátormi regionálneho značenia.
Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.