Čaplovič tvrdí: Radšej menej a lepšie zaplatených učiteľov
Minister školstva desať dní po stanovenom termíne v parlamente uviedol správu o stave školstva. Návrhy bez finančného vyčíslenia považuje Miroslav Beblavý za čistú science fiction.
Otázka financovania je kľúčová v správe o stave školstva na
Slovensku, ktorá sa dostane na verejnú diskusiu.
Uviedol to minister školstva Dušan Čaplovič, ktorý na úvod dnešného
rokovacieho dňa v parlamente predstúpil s materiálom. ,,Bez
zvýšenia objemu finančných prostriedkov do školstva je jeho ďalší rozvoj
veľmi problematický," povedal poslancom minister. Správa
obsahuje návrhy, je určená na diskusiu, ktorá je otvorená do 30. júna
tohto roku.
Stretnutia s odborníkmi
Čaplovič informoval, že k správe už dostali 42 odborných pripomienok,
pripravujú sa stretnutia s odborníkmi. ,,Diskusiu by sme chceli
uzavrieť do 30. júna," dodal minister. Potom materiál po
zapracovaní pripomienok opäť predloží do vlády.
Slovensko by malo podľa správy postupne zvyšovať výdavky na školstvo, aby
do roku 2020 dosiahli šesť percent HDP. Do roku 2020 by mal priemerný plat
učiteľa s vysokoškolským vzdelaním dosiahnuť najmenej 75 percent
priemerného platu ostatných vysokoškolsky vzdelaných ľudí.
Správa obsahuje 22 systémových krokov pre ďalší rozvoj regionálneho
školstva a 22 krokov pre rozvoj vysokého školstva. Podľa nej treba
optimalizovať sieť škôl a školských zariadení. „Jedným z nástrojov
na zvýšenie efektívnosti siete škôl, a tým aj získania zdrojov na
zvyšovanie platov, je umožniť zvýšiť počet žiakov v triedach a
získané zdroje využiť radšej na menší počet lepšie zaplatených
učiteľov ako na veľký počet priemerne zaplatených učiteľov,“
konštatuje správa.
Čistá science fiction
Poslanec SDKÚ-DS Miroslav Beblavý chce, aby parlament požiadal vládu
o predloženie konečnej verzie správy o stave školstva do 15. októbra.
Mala by obsahovať zapracované pripomienky z verejnej diskusie a chce, aby
v nej boli aj konkrétne záväzky tejto vlády do roku 2016.
Za čistú science fiction označil poslanec návrhy v správe o stave
školstva, ktoré neobsahujú žiadne finančné vyčíslenie. Spomenul
napríklad povinné škôlky pre štvorročné deti, kde absolútne chýba
údaj, koľko by to stálo.
V správe je podľa neho veľa zaujímavých vecí, ale pokiaľ nie je
vyčíslené, koľko by to stálo, tak je jasné, že nebola žiadna diskusia
s ministerstvom financií.
Kritizoval hlavne to, že návrh je absolútne nezáväzný, keďže vláda ho
len zobrala na vedomie. ,,Vláda sama tento dokument označila za
dokument, ktorý je v podstate len zhrnutím, a takou ako keby informáciou
nepodstatného charakteru pre parlament," dodal.
Za dva najväčšie problémy správy označil návrh na zavedenie spádovej
školy a zmenu, podľa ktorej by mal riaditeľa školy menovať zriaďovateľ.
Na verejnosť podľa neho pôsobí demoralizujúco, ak je svedkom mrhania
peňazí. Spomenul, že na národné projekty rezortu ide dohromady asi
200 miliónov eur, kde sa podľa neho mrhajú peniaze napríklad len na nájmy
priestorov.
Richard Vašečka z OĽaNO má pocit, že Čaplovičova správa je dobrý analytický materiál. ,,Ale chýba mu vízia a odvaha," dodal Vašečka, ktorý vystúpil za poslanecký klub OĽaNO. Ministra povzbudil k odvahe robiť rozhodnutia, ktoré ponesú aj politické riziko, ale pomôžu deťom a učiteľom.