Zákaz zastavenia na južnej strane námestia: Breznianski poslanci si vymieňali argumenty!
Mestskí poslanci za zaoberali problematikou státia a zastavenia na južnej strane námestia. Pritom ide len o začiatok a debata bude pokračovať aj na ich najbližšom rokovaní. Podľa viacerých poslancov tým, že ľudia nemajú, kde zastať, klesajú tržby miestnym podnikateľom a tým i príjmy samotného mesta.
Mestská poslankyňa Eva Wolframová predložila na rokovaní mestského zastupiteľstva návrh, aby mestský úrad spracoval realizáciu možnosti zastavenia a státia na južnej strane námestia. Urobiť tak má do najbližšieho zastupiteľstva. Aktuálne na južnej strane námestia platí zákaz zastavenia mimo zásobovania.
Státie bolo v pláne
Ako povedala Wolframová, hovorí za skupinu podnikateľov, ako aj občanov, ktorí ju oslovili. Podporu návrhu vyjadril mestský poslanec Milan Palovčík. Podľa jeho slov v projekte námestia bolo zakreslené aj priečne parkovanie. Pôvodne tak na južnej strane námestia nemali byť gule, ako sú tam dnes. V štúdii bolo namiesto nich naplánované státie.
„Tak nám to bolo predkladané na zastupiteľstve, len pri realizácii sa to zrušilo a naši podnikatelia v meste prišli o veľké peniaze, lebo klientela ide celkom inde. Najväčším problém je, že nemá kde zastať,“ podotkol Palovčík.
Podľa mestského poslanca Milana Macuľu sa tento problém pokúšajú už roky vyriešiť aj v rámci stavebnej komisie. „Ide o komerčné využitie, zvýši sa príjem mesta,“ povedal Macuľa. Ako dodal, verí, že s novým vedením sa s týmto problémom úspešne vyrovnajú. Je to podľa jeho slov „jedna z nezmyslených vecí, ktorú treba dať do poriadku.“ Ako príklad uviedol štatistiku jednej predajne na námestí.
„Ako náhle sa im znemožnilo zastať pred predajňou, skonštatovali, že za jeden rok zaznamenali 1 800 otvorení dverí menej,“ povedal Macuľa s tým, že každé jedno parkovacie miesto má význam.
Dva názory
„Dostal som tam už dvakrát pokutu za státie, tak by som bol za,“ začal brezniansky poslanec Vladimír Strmeň. Ako však pokračoval, situáciu treba dôkladne posúdiť vzhľadom na letné terasy aj možné obmedzenie zásobovania.
Viceprimátor Ján Králik, ktorý je zároveň predsedom Komisie pre rozvoj mesta a mestskej infraštruktúry prisľúbil, že problémom sa budú zaoberať. Ako architekt vysvetlil, že existujú dva prúdy návrhov urbanistických riešení námestí – obmedzenie státia áut, čo platí aj pre Brezno alebo parkovanie úplne všade, čo možno podľa neho vidieť vo významných historických centrách v celej západnej Európe. V tomto smere, ide o dilemu aj medzi odborníkmi.
„Jedni tvrdia, že námestie vzniklo pre ľudí so všetkým, čo k tomu patrí. Niekedy na námestie chodili na koňoch, potom prišli vozy, motorové vozidlá. Potom prišla éra vyššej demokracie a ozvali sa tí, čo motorovými vozidlami nechodia na námestie a berú to tak, že tam chcú sedieť, oddychovať,“ uviedol Králik.
Zablokované námestie
Ako Králik pokračoval, verí, že nakoniec dospejú ku kompromisného riešeniu a dajú zadosť jedným aj druhým. Proti tomu, aby bolo dovolené na námestí státie sa vyslovil mestský poslanec Milan Kováčik. Podľa neho tam potom autá budú stávať od rána do večera a všetko zablokujú. „V dopravnej komisii sme bojovali a vytlačili autá z tade a teraz ich zase chcete vrátiť.“
Na Kováčika reagovala mestská poslankyňa Mária Majerčíková: „Sme tu na to, aby sme hájili záujmy občanov, ktorí vlastnia prevádzky aj tých, ktorí si idú na námestie niečo kúpiť. Aby som niesla veľkú kyticu na truhlu, čo sa mi skutočne stalo, cez pol mesta, ako to už kde sme?“
Návrh poslanci schválili takmer jednohlasne. Zo 16 prítomných hlasovalo za 15 a jeden sa zdržal.
Čítajte tiež:
Viac ako piatim stovkám Brezňanov sa zvýši komfort bývania:
Žumpy a septiky nahradí kanalizácia
Dobrá správa: Škola na Pionierskej sa konečne dočkala obnovy, pozrite, kedy sa pustia do roboty!
Na vzácnu pamiatku je smutný pohľad: Mesto po druhýkrát žiada o dotáciu na rekonštrukciu synagógy