Kolaps dopravy v Bystrickej župe: Pellegriniho tvrdá kritika a výzva opozície
Situácia týkajúca sa dopravy na strednom Slovensku je kritická. Padla už aj výzva pre premiéra, aby sa osobne zúčastnil riešenia problému.
Predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Ján Lunter vyzval v sobotu 25. januára 2020 premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD), aby sa osobne zúčastnil na rokovaniach, ktoré by viedli k vyriešeniu situácie týkajúcej sa prímestskej dopravy v kraji.
Lunterova výzva premiérovi
Ako uviedol na sobotňajšom brífingu pred Úradom BBSK v Banskej Bystrici, Lunter už o to, aby sa zasadil o vyriešenie tohto problému, premiéra v uplynulých dňoch žiadal a žiada ho opäť.
Podľa neho má totiž v SAD Zvolen 40-percentný podiel samotný štát, a to prostredníctvom spoločnosti MH Manažment. Preto by sa podľa jeho slov o problém mal zaujímať. „Mal by sa postaviť na stranu práva a verejného záujmu, aby neumožňoval oligarchom nás vydierať,“ zdôraznil.
Podľa Luntera sa samosprávny kraj nemôže dať vydierať monopolom, ktorý si nectí európske zákony a ktorý, keď prehrá súdny spor, vyhráža sa zastavením dopravy.
Tento problém už podľa neho nepostihuje len BBSK, ale môže čakať každé mesto na Slovensku. Preto vyzval všetky politické strany, ktoré sa uchádzajú o účasť v budúcej vláde, aby do svojich programov zahrnuli legislatívne zmeny pre modernú verejnú dopravu.
Pellegrini o neschopnosti župana
Pellegrini vyzval v piatok (24. 1.) Luntera, aby neustále rokoval s dopravcom SAD Zvolen a vyriešil vzniknutú situáciu. Podotkol, že ak žiada o pomoc premiéra, poukazuje na svoju „neschopnosť“, keďže tieto záležitosti patria do jeho kompetencie.
„Avizované problémy s prímestskou autobusovou dopravou v Banskobystrickom samosprávnom kraji musí riešiť jeho predseda Ján Lunter. Vyzývam preto pána župana, aby rokoval s miestnym dopravcom a splnil si svoju úlohu, ktorou je zabezpečiť prepravu ľudí do nemocníc, škôl či obchodov. Takto to potom vyzerá, keď posty v riadení samosprávy či štátu obsadia ľudia bez akejkoľvek predchádzajúcej skúsenosti s touto prácou,“ tvrdo skritizoval premiér Bystrického župana.
Pozrite si celé video s vyjadrením Petra Pellegriniho k situácii.
(Článok pokračuje pod videom.)
Na nezhody doplatí pracujúci ľud
Vzniknutú situáciu v BBSK kritizoval aj volebný líder koalície mimoparlamentných strán PS-Spolu Michal Truban. Mariána Polónyho zo SAD Zvolen vyzval, aby sa prestal správať ako výpalník. Linky v tejto kauze pritom podľa neho vedú k špičkám vládneho Smeru-SD.
Ako uviedol, v Dozornej rade SAD Zvolen sedí Miroslav Čellár, bývalý Pellegriniho asistent. Truban vyzval vládu, aby v prípade potreby vyhlásila mimoriadnu situáciu a využila všetky kapacity štátu na zabezpečenie dopravnej obslužnosti.
Podľa podpredsedu mimoparlamentnej strany Za ľudí Juraja Šeligu sa tisíce ľudí rozhodnutím dopravcu nedostanú do práce, tvrdí, že premiér je nečinný a nechce pomôcť Banskobystrickému kraju. „V SAD Zvolen má (štát) 40-percentný podiel, ktorý spravuje firma MH Manažment. No štát dodnes neurobil nič, aby pomohol BBSK vyriešiť túto situáciu,“ zdôraznil s tým, že si riadne nevykonáva svoje práva v SAD Zvolen.
Demokratická strana chce, aby autoritou pre regionálne autobusy aj vlaky boli vyššie územné celky. V prípade potreby budú môcť kraje oveľa rýchlejšie reagovať na núdzovú situáciu a nahradiť výpadky, myslí si nezaradený poslanec Národnej rady (NR) SR Miroslav Ivan.
Opozičné hnutie OĽaNO tvrdí, že keďže štát je akcionárom v SAD Zvolen, zodpovedá za vzniknutú situáciu. Bude iniciovať zvolanie mimoriadneho Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti za účasti ministra hospodárstva Petra Žigu (Smer-SD). Chce sa pýtať, akým spôsobom sa štát pričiní o vyriešenie problému.
„Občania Banskobystrického kraja potrebujú dennodenne dochádzať za prácou, do škôl, ako aj k lekárovi, nemôžu byť rukojemníkmi autodopravcov,“ reagoval poslanec NR SR Eduard Heger (OĽaNO). Pellegriniho vyzval, aby nepolitikárčil.
Z kraja sa ozývajú hlasy o nezákonnosti
Podpredseda BBSK Ondrej Lunter tvrdí, že stav, v ktorom sa Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) v spore o prevádzkovanie prímestských spojov so SAD Zvolen ocitol, je nezákonný. Neexistuje žiadny ekonomický ani právny dôvod na to, prečo k nemu malo dôjsť.
„V tejto chvíli nie sú právoplatné rozsudky a všetky ekonomické požiadavky, ktoré dopravca na piatkovom (24. 1.) stretnutí uviedol, sme deklarovali, že uhradíme, a dali sme aj pokyn na ich uhradenie,“ konštatoval.
Ako ďalej povedal, prímestské spoje v kraji od rána nejazdia. „V tejto chvíli sa snažíme doručiť spoločnosti SAD Zvolen a štatutárovi doručenie o nariadení kraja prikázať mu, aby jazdil a rešpektoval tak zákon,“ priblížil. „Zároveň sme sa obrátili na súd s podaním neodkladného opatrenia, kde žiadame, aby súd prikázal dopravcovi do momentu, kým sa nedohodneme, alebo do momentu, kým súd nerozhodne inak, aby neohrozoval verejnosť a aby naďalej pokračoval v jazdení,“ doplnil.
BBSK zriadil aj krízovú telefonickú linku, kde sú od rána k dispozícii ľudia, ktorí verejnosti odpovedajú na otázky týkajúce sa dopravy v kraji. „Sme zároveň v kontakte s jednotlivými samosprávami a regionálnymi združeniami miest a obcí a koordinujeme postup,“ poznamenal. „Samosprávam, ktoré si samy zabezpečia náhradnú dopravu, kraj náklady uhradí,“ dodal Lunter.
Vyzval dopravcu, aby opäť zasadol za rokovací stôl, aby sa vzniknutá situácia vyriešila. Vyzval tiež zástupcov štátneho MH Manažmentu, ktorý v SAD Zvolen vlastní 40-percentný podiel, aby sa okamžite začali zaujímať o tento problém.
Reakcia dopravcu
„Je zvláštne, že samosprávny kraj požiadal súd, aby určil dodatky, na základe ktorých SAD Zvolen obsluhovala prímestské linky v kraji, za neplatné, čím vlastne zastavil dopravu v kraji, a dnes samosprávny kraj žiada ten istý súd, aby nám prikázal, aby sme jazdili,“ reagoval na brífing vedenia BBSK k situácii v prímestskej doprave predseda Predstavenstva SAD Zvolen Adrián Polóny.
Podľa neho si obslužnosť autobusovými spojmi v rámci miest a obcí v kraji už so SAD zabezpečilo viacero samospráv. Ide napríklad o mestá Banská Štiavnica, Žarnovica, Žiar nad Hronom, ale aj Brezno či Banská Bystrica, kde by doprava mala na dohodnutých linkách byť obnovená.
SAD Zvolen nepočíta s obnovením spojov
Desiatky samospráv, firiem a veľkých podnikov práve rokujú so SAD Zvolen o zmluvách o preprave ich obyvateľov či zamestnancov alebo ich už uzatvorili. Uviedol to predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrián Polóny.
„V našom podniku aj v tejto chvíli zamestnanci pracujú. Doťahujeme napríklad znenie zmlúv s tými samosprávami, združeniami miest a obcí alebo podnikmi, ktoré o to požiadali,“ povedal Polóny v sobotu podvečer.
Takéto zmluvy o preprave už uzatvorili napríklad s Harmaneckými papierňami či Železiarňami Podbrezová. K skorému znovuobnoveniu prímestskej dopravy pre Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) sa však vyjadril skepticky.
Autobusy prímestskej dopravy, ktoré si od SAD Zvolen objednáva BBSK, nejazdia od soboty rána. SAD Zvolen ich prestala zabezpečovať po tom, ako samosprávny kraj podal na súde námietku proti tzv. Kotlebovým dodatkom, ktorými kraj predĺžil dopravcovi pôvodnú zmluvu o päť rokov, pričom súd v decembri určil, že bola uzatvorená v rozpore so zákonom. V hre sú však aj zálohové platby za prepravu, o ktorých kraj tvrdí, že nezodpovedajú reálnym nákladom.
Foto: ilustračné