Katarína Oravská Rôzne

Podiel predaja domácich mliečnych výrobkov stúpol: Stále je však pod 50 %

Podiel predaja domácich mliečnych výrobkov na pultoch slovenských predajní stále výrazne zaostáva za ostatnými krajinami Vyšehradskej štvorky. V Českej republike či Maďarsku tvorí tento podiel zhruba 65 percent, v Poľsku dokonca až 80 percent.

Ilustračný obrázok k článku Podiel predaja domácich mliečnych výrobkov stúpol: Stále je však pod 50 %
Zdroj: TASR

Po roku kampane Za SK mliečne výrobky spotreba slovenských výrobkov síce vzrástla, stále však podiel domácich produktov na pultoch predajní nedosahuje ani 50 percent. „Pozitívnym výsledkom kampane je, že tá spotreba rastie. Zásluhu na tom majú nielen potravinové škandály, ale aj jasné označenie výrobcu na obale oválom, v ktorom je uvedený kód krajiny a výrobcu,“ uviedol člen rady Slovenského mliekarenského zväzu Stanislav Voskár.

Spotrebitelia kupujú zľavnené a akciové výrobky

Takmer 80 až 90 percent spotrebiteľov v rôznych prieskumoch či dotazníkoch deklarovalo, že kupujú slovenské výrobky, reálne ich však bolo len 40 percent. „Časť spotrebiteľov v obchodoch podľahne zľavám a akciám, druhá časť pred zavedením oválu nevedela, že výrobok nie je vyrobený na Slovensku. Boli presvedčení, že kupujú slovenský produkt,“ konštatoval Voskár. Cieľom kampane je zvýšiť podiel slovenských mliečnych produktov na trhu na 70 až 80 percent a dostať sa na úroveň okolitých krajín.

Ubúda fariem aj hospodárskych zvierat

Lichotivý však nie je ani súčasný stav v sektore mliečnej prvovýroby, tvrdí predseda Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka Alexander Pastorek. „Stavy hospodárskych zvierat po vstupe Slovenska do Európskej únie poklesli o 25 percent. Jednou z príčin je aj to, že sa farmári nevedeli umiestniť na pultoch reťazcov,“ povedal Pastorek. Surové kravské mlieko vyrábajú slovenskí farmári so stratou, čo je však problémom aj okolitých krajín. „Naši zahraniční kolegovia prezentujú výrobné náklady na veľmi podobnej úrovni ako slovenskí farmári. Tie náklady sú o dosť vyššie ako sú realizačné náklady za cenu surového kravského mlieka,“ konštatoval Pastorek. Zo zhruba 800 fariem na Slovensku v čase vstupu do Európskej únie dodáva v súčasnosti mlieko na trh 524 fariem. Malých fariem ubúda, dochádza ku koncentrácii fariem. Počet dojníc sa zredukoval z 220.000 kusov na 142.000 kusov a tento stav stále nie je konečný.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM