Mesto zverejnilo koncepciu rozvoja škôl: Pozrite sa, aké ciele chce naplniť do roku 2020
Mesto zverejnilo na pripomienkovanie koncepciu rozvoja škôl a školských zariadení, ktorých je zriaďovateľom. Pozrite sa, ako ciele a zámery si vytýčilo a chce ich naplniť do roku 2020.
Mesto na svojom webovom sídle zverejnilo na pripomienkovanie návrh Koncepcie rozvoja škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Brezno do roku 2020. Svoje návrhy a pripomienky môžete posielať mestu do 25. mája. Koncepciu sme prelúskali. Prečítajte si základné informácie o školách a školských zariadenia a ďalších zámeroch.
Základné škola s materskou školou Pionierska 2
Navštevuje ju 825 žiakov. Zameraná na vyučovanie cudzích jazykov, na prácu s výpočtovou technikou a športovú prípravu (ľadový hokej, atletika). Materiálno technické podmienky školy sú veľmi dobré. Škola je zateplená, má vymenené okná, sociálne zariadenia, kanalizáciu a eletrorozvody. Zo starej uhoľne bola vybudovaná malá telocvičňa. Vo všetkých triedach je nový nábytok. Odborné učebne sú vybavené nadštandardnými pomôckami. V škole sú 3 multimediálne a päť počítačových učební. V triedach je nainštalovaných päť interaktívnych tabúľ. Materiálne vybavenie školy je veľmi dobré. Telocvičňu má v samostatnej budove. Súčasťou areálu je ihrisko s atletickou dráhou a multifunkčné ihrisko s umelou trávou.
ZŠ s MŠ Karola Rapoša, Pionierska 4
Školu navštevuje 499 žiakov. Svoj výchovno-vzdelávací proces orientuje na rozvoj matematickej a prírodovednej gramotnosti, novozavedenými predmetmi zvyšuje u žiakov čitateľskú a jazykovú gramotnosť. Využíva interaktívne technológie. Od piateho ročníka má zriadené športové triedy so zameraním na futbal a gymnastiku. V pôvodne 24-triednej škole je tried 25 a 12 odborných učební. Škola je zariadená novým nábytkom, má nové moderné odborné učebne, jazykové laboratóriá, počítačové učebne, dielne, kuchynku aj knižnicu. Moderné didaktické prostriedky, 16 interaktívnych tabúľ, dataprojektory, žiacke notebooky, nadštandardné vybavenie IT (traja žiaci na jeden počítač). V celej škole je internetový signál. Budova je v zlom technickom stave. V havarijnom stave je kanalizácia; evidované sú statické poruchy budovy; v kritickom stave sú elektroinštalačné rozvody; v škole je zlý stav podlahových krytín, okien, fasády, strechy; budova školy má vysokú energetickú náročnosť.
ZŠ s MŠ MPČĽ 35
Školu navštevuje 285 žiakov. Zvyšuje názornosť a efektívnosť vyučovania pomocou informačno-komunikačných technológií. Rozvíja zručnosti žiakov v cudzích jazykoch posilnením vyučovacích hodín, zvyšuje vzdelanostnú úroveň podporovanú modernými vyučovacími metódami. Budova plne vyhovuje pre výchovno-vyučovací proces. Má dve učebne informačno-komunikačných technológií, jazykové laboratórium a odborné učebne s pripojením na internet. V odborných učebniach a na prvom stupni sú interaktívne tabule, alebo projektory. V objekte školy sa nachádza technická dielňa, veľká a malá telocvičňa, zrkadlová gymnastická sála, kuchynka, knižnica so študovňou. Súčasťou areálu je aj ihrisko s atletickou dráhou, viacúčelové ihrisko s umelou trávou a tiež tri asfaltové ihriská. Žiaci sa stravujú v modernej jedálni. Stále modernizuje učebne. Rekonštrukciu prešli odborná učebňa chémie, veľká telocvičňa, chlapčenské hygienické zariadenia. Obnovený bol školský rozhlas aj elektronický školník. V zlom technickom stave je zatekajúca strecha. Je potrebné vymeniť okná.
Materské školy
Ich celková kapacita je 491 miest. Väčšina tried je vybavená novým nábytkom, spálne novými zdravotnými ležadlami, zdravotnými vankúšmi a posteľným prestieraním. V niektorých hygienických zariadeniach bola podľa potreby vymenená sanita a vymenené nové kúpeľňové zostavy. Všetky materské školy sú vybavené počítačovou technikou a pripojením na internet. Podľa finančných možností sa postupne modernizujú. Niektoré budovy materských škôl vyžadujú opravu zatekajúcich striech ( potreba sedlových striech), výmenu okien, opravu fasád, rekonštrukcie rozvodov, vodovodného systému a pretekajúcej kanalizácie. V dvoch materských školách úplne absentuje vybavenie školských dvorov záhradným a športovým zariadením.
Školské kluby detí pri ZŠ
Oddelenia školských klubov detí sú v budovách základných škôl, pri ktorých sú zriadené. Prevažne nemajú samostatné miestnosti, činnosť prebieha po vyučovaní v triedach.
Základná umelecká škola
Navštevuje ju 423 žiakov. Škola má vlastnú koncertnú sálu a pre potreby výtvarného odboru keramickú triedu. Technický stav budovy je primeraný, budova prešla čiastočnou rekonštrukciou. Vodovodné potrubie je v nevyhovujúcom stave a neodkladne vyžaduje rekonštrukciu, podobne elektrické rozvody i sociálne zariadenia; revíziu potrebuje aj strecha. Terasa pred hlavným vstupom je vysypaná len štrkom, podobne vstupná terasa pre zamestnancov je nevyhovujúca. Rozpadnutý plot umožňuje nepovolaným osobám ľahké vniknutie do priestorov dvora školy.
Centrum voľného času
Centrum má 490 žiakov. Materiálno-technické vybavenie zariadenia je na dobrej úrovni. Nachádzajú sa tu stolnotenisové stoly, stolný futbal, hrnčiarsky kruh, keramická pec, spinningové bicykle, posilňovacie stroje, materiál na cvičenie, staršie počítače, tlačiarne a kopírovací stroj. Kancelária je vybavená novými stolmi a stoličkami. Materiál potrebný na výchovno-vzdelávací proces je priebežne dopĺňaný v priebehu celého roka. Budova je na niektorých miestach v čiastočne nevyhovujúcom stave – poškodená strešná krytina, poškodené strešné žľaby.
Zámery a ciele
Čo sa týka základných škôl zámerom mesta je rozvíjať ich autonómnosť prostredníctvom ich profilácie. Cieľom je tiež do roku 2020 vybaviť školy interaktívnymi tabuľami, notebookmi a zabezpečiť pokrytie wifi. Dlhodobou stratégiou je pokračovanie v programoch vzdelávania detí z málo podnetného prostredia a detí s poruchami učenia, a to prostredníctvom nultých ročníkov, individuálnou integráciou či zavedením asistentov učiteľa. Taktiež aktívne vyhľadávať financie vedením.
V rámci materských škôl je cieľom podporovať edukačný prístup orientovaný na osobnosť dieťaťa a vyškoliť v každej materskej škole pedagogického zamestnanca kompetentného na tvorbu projektov za účelom získavania financií.
Cieľom školských klubov je podľa koncepcie rozvíjať kompetencie detí, vytvárať podmienky pre ich rozvoj a podporovať vzdelávanie vychovávateliek. Zámerom mesta je do budúcna udržať základnú umelecké školu ako súčasť systému vzdelávania a tiež to, aby išla s novými trendmi. Centrum voľného času by podľa zámerov koncepcie malo dlhodobo vytvárať podmienky na neformálne vzdelávanie.
Materiálno-technické podmienky
V koncepcii mesto vymedzilo päť cieľov v oblasti skvalitnenia priestorových a materiálno-technických podmienok pre výchovu a vzdelávanie, z toho štyri by mali byť splnené ro roku 2020. Cieľom je teda zlepšiť technický stav budov, znížiť ich energetickú náročnosť, predchádzať havarijným stavom budov škôl pravidelnou údržbou a investovaním do stavebných úprav, spolufinancovaním úspešných grantov prispieť k modernizácii infraštruktúry a spolupodieľať sa na obnove a modernizácii interaktívnych systémov.
Kompletnú Koncepciu rozvoja škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Brezno do roku 2020 nájdete TU.
Foto: ilustračné