Medzi mestami vznikne raj pre cyklistov: Železničnú trať prestavajú na cyklotrasu
Takmer 30-kilometrovú bývalú železničnú trať získa župa za euro. Na jej prestavbu na cyklotrasu chce využiť prostriedky z eurofondov.
Roky nevyužívanú 29,5-kilometrovú železničnú trať z Rimavskej Soboty do Poltára chce Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) prebudovať na cyklotrasu. V piatok župné zastupiteľstvo odsúhlasilo jej kúpu od Železníc SR za symbolické jedno euro. Predaj trate za euro povolila Železniciam SR vláda na zasadnutí v apríli formou výnimky podľa zákona o prevode majetku štátu a zároveň uložila ministrovi dopravy, aby túto výnimku realizoval do konca mája.
Kúpa trate je veľkým prínosom a urýchlením budovania cyklotrás
Ako uviedol vedúci odboru hospodárskej stratégie a riadenia majetku Úradu BBSK Maroš Hrádela, kúpa bývalej trate je veľkým prínosom a urýchlením budovania cyklotrás najmä preto, že ide o dlhý súvislý úsek, ktorý je majetkovoprávne vyrovnaný. „Je to výnimočné, lebo kdekoľvek inde chceme niečo také budovať, narážame v príprave na vlastníkov pozemkov a situácia sa komplikuje,“ povedal Hrádela. Keďže ide o bývalú železničnú trať, predpokladá, že podložie je dosť pevné a bude stačiť dobudovať hlavne asfaltovú vozovku. Stavebno-projektovú dokumentáciu aj samotnú výstavbu cyklotrasy plánuje župa financovať z eurofondov, predovšetkým cez Program cezhraničnej spolupráce Maďarská republika – Slovenská republika. Cez tento program sa už spolu s partnerom z Maďarska uchádza aj o grant na projekt Z Hollokó po Muráň na bicykli.
Škoda, že sa už rozkradli koľajnice
Banskobystrický župan Vladimír Maňka pripomenul, že o prevod bývalej železničnej trate Rimavská Sobota – Poltár zo štátneho do svojho majetku za účelom vybudovania cyklotrasy sa BBSK usiluje už tri roky. „Škoda, že sa už rozkradli koľajnice. Mohli sme ich predať a z toho zafinancovať cyklotrasu,“ podotkol Maňka.
Budovanie cyklotrás patrí medzi priority Banskobystrického kraja
Celková zostatková účtovná hodnota trate Rimavská Sobota – Poltár je takmer 772-tisíc eur. Podľa už pripravenej zmluvy so Železnicami SR župa spolu so železničným zvrškom, mostmi a tunelom kúpi aj budovy zastávok, strážnych budov či skladov, ktoré na výstavbu cyklotrasy nepotrebuje a nemala o ne záujem, išlo však o podmienku železničiarov. Niektoré z nich sú v havarijnom stave a bude ich treba zbúrať, ostatné župa zrejme ponúkne na predaj. Budovanie a podpora budovania cyklotrás patrí medzi priority BBSK v oblasti rozvoja cestovného ruchu. Priniesť majú rozvoj doplnkových služieb v cestovnom ruchu a prispieť tak k vytvoreniu nových pracovných príležitostí.