Jakub Forgács Rôzne

Odpor proti zrušeniu pripojení na R1 v Radvani: Pod petíciu sa podpísalo takmer 1 400 ľudí

Bystričania sa vzbúrili proti zrušeniu pripojení na R1 v Radvani a pri výjazde z mesta. Tieto zmeny, ktoré navrhla Národná diaľničná spoločnosť (NDS), sa im nepozdávajú a pod petíciu za ich zachovanie sa s nimi podpísali aj ľudia z okolitých dedín či Horehronia.

Ilustračný obrázok k článku Odpor proti zrušeniu pripojení na R1 v Radvani: Pod petíciu sa podpísalo takmer 1 400 ľudí
Zdroj: TASR

Petíciu za zachovanie pripojení na rýchlostnú cestu R1 v meste Banská Bystrica adresovanú Ministerstvu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR, ktorá bola asi pred dvoma týždňami zverejnená na sociálnej sieti, podpísalo takmer 1 400 ľudí. Ide najmä o dve pripojenia, z R1 do mestskej časti Radvaň a z R1 pri výjazde z mesta (smerujúcom na Zvolen) na Zvolenskú cestu. O zrušenie pripojení žiadala NDS ministerstvo. Ako na dnešnej tlačovej konferencii v Banskej Bystrici ďalej uviedla organizátorka petície Miroslava Valková, podpísali ju nielen Radvančania a Banskobystričania, ale aj ľudia z okolitých dedín či Horehronia.

Komplikácie pre Radvančanov aj ľudí z okolia

V Radvani totiž podľa jej ďalších slov sídlia aj zariadenia občianskej vybavenosti vyššieho významu. „A to je takisto problém, lebo to nasmeruje ľudí či z Horehronia, alebo z doliny Riečka, Kordík, Králik zasa do sídliskových komunikácií bez toho, aby toto zjednodušené pripojenie použili,“ povedala Valková. Uzavretie pripojenia by bolo problémom aj pre samotných obyvateľov Radvane. Dopraviť by sa sem museli komplikovanejšie po obslužných komunikáciách, ktoré nie sú na takú dopravu dimenzované. „Sú úzke, okolo sú parkovacie miesta a podobne. Do toho si predstavte sanitku, ktorá sa k niekomu ponáhľa,“ konštatovala Valková. Ako dodala, uzavretie by bolo zbytočné.

Pripojenia už boli na jeden deň koncom septembra uzavreté, po upozornení cez médiá ich podľa Valkovej otvorili. Ako pokračovala, NDS totiž umiestnila zábrany skôr, ako bolo rozhodnutie ministerstva právoplatné. Ako organizátorka petície dodala, v piatok 11. októbra podali taktiež odvolanie voči rozhodnutiu ministerstva. Valková pokračovala, že sa spolu s ďalšími fyzickými osobami prihlásili taktiež ako účastníci konania. „Budeme čakať na odozvu, na to, či s nami bude ministerstvo dopravy rokovať ako s účastníkmi konania, alebo či nájde dôvody na naše vylúčenie z konania,“ povedala Valková a dodala, že petícia je hotová. „Predpokladám, že keď ju spracujeme formálne – označenie petičných hárkov a podobne, pošleme ju ministrovi dopravy,“ uviedla.

Primátor chce rokovať s NDS

Mesto Banská Bystrica, ktoré je v tomto prípade účastníkom konania, podalo voči rozhodnutiu ministerstva rozklad. V rámci konania sa ale podľa Valkovej nevyjadrilo. „Inicioval som stretnutie s vedením NDS, na ktorom chcem rokovať o tejto záležitosti a dospieť k riešeniu, ktoré bude akceptovateľné pre obyvateľov mesta a zároveň v súlade s predpismi a normami, na ktoré sa NDS odvoláva,“ povedal Gogola.

„Určite došlo k pochybeniu v tom, že v lehote, kde sa mesto mohlo vyjadriť, bolo technicky vykonané opatrenie, ktoré bolo nenáležité. Nedostali sme priestor na to, aby sme sa k tomu vyjadrili,“ dodal Gogola. Mesto listom oznámilo nesúhlasné stanovisko s týmto riešením a celá záležitosť bude ešte predmetom diskusie s kompetentnými, povedal primátor.

Prvoradá je bezpečnosť účastníkov cestnej premávky

„Exity na rýchlostnej ceste v Banskej Bystrici, ktoré NDS má povolenie uzatvoriť, sú v rozpore s platnými STN, čo sa NDS snažila odstrániť uzatvorením týchto exitov,“ vysvetlil hovorca spoločnosti Marcel Jánošík. Spoločnosť postupne realizuje úpravu vlastnej siete s dôrazom na bezpečnosť, pričom odstraňuje kolízne, respektíve nehodové miesta alebo miesta, ktoré si vyžadujú úpravu v zmysle novelizácií technických noriem.

Ako uviedla vedúca oddelenia pre vzťahy s verejnosťou ministerstva Gabriela Jarošová, prvoradým záujmom MDVRR, ako aj NDS, alebo policajného zboru je bezpečnosť účastníkov cestnej premávky. Preto aktualizovali dopravné značenie na celej rýchlostnej ceste R1 Trnava – Banská Bystrica.

„Pri týchto prácach sa zistilo, že pripojenia miestnej komunikácie sídliska Radvaň v km 161,050 v ľavom jazdnom páse a Zvolenskej cesty v km 158,550 v ľavom jazdnom páse na rýchlostnú cestu R1 v meste Banská Bystrica sú v rozpore s ustanovením STN 73 6102 Projek­tovanie križovatiek na pozemných komunikáciách a ustanovením STN 73 6110 Projek­tovanie miestnych komunikácií,“ objasnila Jarošová. Dodala, že preskúmali možnosť, či je možné tieto miesta stavebne upraviť tak, aby bola prevádzka v týchto úsekoch bezpečná. „Jedinou možnosťou sa ukazuje rozhodnutie o zatvorení týchto pripojení,“ dodala Jarošová.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM